Marketingledere mangler idealisme

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip fra fredagens aviser. Om en analyse over ledelsesholdninger, og unge, der ikke spiser så ofte ude mere. Samt om en marketingdirektør, der praktiserer virtuel ledelse.

Der er blevet talt meget om CSR gennem de senere år og flere virksomheder har branded sig på at være moralske, etiske og samfundsbevidste. Men marketinglederen tænker mest i den hårde bundlinje og ikke på de bløde og samfundsmæssige værdier, når han skal stå til regnskab for sine resultater.

Det kan bureaudirektører sikkert godt snakke med om, men det er alligevel pudsigt, når nu marketinglederne er blevet skudt i skoene, at de ikke tænker økonomisk nok til at sidde med på direktionsgangen.

Ifølge en analyse fra Center for Ledelse blandt knap 500 medlemsvirksomheder er helhedsorienteret ledelse gået gevaldigt tilbage: I 2009 havde 68 procent af virksomhederne andre formål end blot at tjene penge. Det tal er i 2011 faldet til 50 procent. Og det er primært på mellemlederniveau, at de er blevet mere hårde i filten og kortsynede, viser analysen. Mellemledere er defineret som funktionsdirektører og funktionschefer, og det er jo her, man finder marketingdirektører og marketingchefer.

 Man kan måske indvende, at marketing fortsat er idealistiske, og at det må være alle andre funktionsdirektører, der har mistet idealismen. Men i så fald viser analysen noget om marketings udfordringer i relation til at trænge igennem organisationerne

Topledelsen og de menige medarbejdere tror stadig på idealismen, men mellemledere, der skal få strategien til at virke, har en helt anden opfattelse og de kommer dermed til at udgøre en prop i organisationen, der forhindrer, at mission, vision og værdier kommer til at tælle på linje med det at tjene penge, mener adm.dir. Wenche Strømsness fra Center for Ledelse (Børsen Executive, p. 2-3).

De unge går sjældnere ud og spiser

De unge, der står for de fleste restaurantbesøg, går sjældnere ud og spiser, men Jens Zimmer Christensen, der er formand for restauranternes brancheorganisation, Horesta, ved ikke hvorfor.

Antallet af årlige restaurantbesøg pr. person mellem 12 og 19 år er faldet med 29 procent de seneste år, mens de, der er over 30 går oftere ud og spiser.

Det er især pizza- og shawarmabarerne, der har oplevet et stort fald af yngre gæster, mens det i mindre grad er gået ud over burgerrestauranter og grillbarer (Jyllands-Posten Puls, p. 2).

Branchefolk i medierne

Janni Bilenberg, marketingdirektør i den internationale softwarevirksomhed Deltek er en af Morgendagens Ledere i Børsen Executive i dag.

Janni Bilenberg startede hos Maconomy efter at have været syv år hos Microsoft og da Maconomy blev opkøbt af Deltek, fulgte hun med og har i dag ansvaret for den globale markedsføring samt den daglige ledelse af den danske Deltek-afdeling.

Chefjobbet har karakter af virtuel ledelse, da Janni Bilenberg har medarbejdere på begge sider af Atlanterhavet. Det betyder, at de europæiske marketingfolk møder ind om morgenen og overlappes af amerikanerne, der fortsætter til midnat dansk tid.

Kontakten med de amerikanske medarbejdere sker primært gennem lyd og videobilleder på en computerskærm. Hun mener dog, at det ikke er helt ideelt, da hun er tilhænger af empatisk ledelse, så hun forsøger at opbygge personlige forhold på trods af de geografiske afstande (Børsen Executive, p. 12).