Det forlyder tit og ofte, at marketingfolk har svært ved at trænge igennem i virksomhedernes hierarki, og at det er andre fag, der sætter sig i toppen. Men måske handler det om personlige kvalifikationer.
Hos Lego er der en mand, der kom til virksomheden som ung marketing trainee og han tilskrives nu en stor del af æren for en en fantastisk amerikansk væksthistorie.
49-årige Søren Torp Laursen, der har været hos Lego siden sin uddannelse på Handelshøjskolen i Aarhus,er blevet Legos chef på det vigtige amerikanske marked og har fået stjernestatus på Legos hovedkontor i Billund. Han får et endog meget flot skudsmål af topchefen i Danmark:
”Og skal man pege på en person, der har haft en afgørende rolle i den udvikling (væksten i USA, red.), så er det Søren. Han er kendt som ikke bare en af Lego-koncernens, men hele legetøjsbranchens, dygtigste og mest innovative markedschefer. Lego-koncernen er i dag foretrukken leverandør og sparringspartner for nogle af verdens dygtigste og største detailhandlere – en status og udvikling som Søren personligt har opbygget”, siger Jørgen Vig Knudstorp i Børsen i dag.
Den udvikling, Jørgen Vig Knudstorp taler om, er at Lego siden 2004, hvor Søren Torp Laursen kom til USA for Lego, er gået fra at være den 8. største aktør på det amerikanske legetøjsmarked til i dag at ligge på en tredjeplads efter Mattel og Hasbro.
Også fra ekstern side, får den danske direktør i USA ros.
”Lego har gjort det ekstremt godt, lige fra at opnå de bedste licenser til at udvikle, lancere og pleje deres egne serier”, siger Anita Frazier, legetøjsanalytiker i det amerikanske analysefirma NPD.
Sidste år voksede Legos salg med 22 procent i et marked, der samlet gik tilbage. Lego omsætter nu for 8 mia. kr. i USA, men potentialet er tre gange så stort, mener stjernedirektøren selv.
”Vores generelle penetration i USA er for lille. Andelen af børn, der leger med Lego, er stadig markant mindre end i Europa”, siger Søren Torp Laursen til Børsen.
Af de 100 mio. børn i USA er det i dag kun 12 mio., der leger med Lego. Til gengæld får hvert barn mange flere Lego-æsker end de europæiske børn gør og det er her, at nøglen til eksplosiv vækst, ligger (Børsen, p. 6-7).