Martin Sorrell: Effekten af print undervurderes muligvis

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Udtalelser fra WPP-bossen vækker opsigt, fordi den måske markerer en ændret holdning.

Siden 2007 er både dagblade, fagblade og magasiners annonceomsætning tæt på halveret, og genvordighederne for det trykte medie er de samme ude i verden.

Men nu får gruppen en hjælpende hånd fra en uventet kant.

WPPs boss, Sir Martin Sorrell, er citeret for på et møde at sige:

“There is an argument at the moment going on about the effectiveness of newspapers and magazines, even in their traditional form, and maybe they are more effective than people give them credit for.”

Udtalelsen faldt ifølge Times of London på et møde i Broadcasting Press Guild, og ses som noget af en vending i forhold til tidligere udtalelser. Martin Sorrell talte endvidere om research, der viser, at traditionelle medier ofte er mere engagerende end digitalt indhold.

Udtalelserne vækker opsigt – bl.a. fordi Martin Sorrell er øverste chef for GroupM, der håndterer mediebudgetter for mange milliarder USD.

Det engelske medie, Campaign, noterer, at Martin Sorrell blot en uge tidligere på et andet møde, hvor han igen fremhævede en analyse, der fortæller om forskellen på tid brugt på medier contra annoncekroner brugt.

Wall Street Journal noterer, at WPP i flere år har flyttet penge fra print til digitalt.

Kilde: AdAge