Af Peter Engholm 25@mail.dk

Filmen for Danske Spils julekalender-quick vises stadig – og med god grund, for publikum tager mere og mere positivt imod den.

Når man instruerer sin første reklamefilm, kan man lige så godt gøre den til en klassiker.

I dag får man indtrykket af, at Martin Werner deler sin tid mellem at instruere reklamefilm og modtage priser for dem – senest ved True Award, hvor han var instruktøren bag SAS-filmene og dermed Bedste kampagne og Bedste film.

Han debuterede tilbage i 1995 med filmen for julekalender-skrabespillet. Her kan en far i den mørke jule-stue ikke nære sig for at skrabe forud og får et tsk-tsk og en løftet pegefinger fra sin datter.

“Vi måler måler hvert år og har løbende kunnet konstatere, at den fungerer rigtig godt,” siger Klaus Lohse, marketingdirektør i Danske Spil.

“Filmen skulle oprindeligt holde et par år, og vi diskuterede, om vi skulle lave en ny. En diskussion, der fandt sted oftere i begyndelsen end i dag, for kvalitative undersøgelser viser, at danskerne er meget positive over for filmen – det er steget hvert eneste år. Filmen vises ca. tre uger om året og kan vel efterhånden opfattes som en af julens traditioner,” siger Klaus Lohse.

En anden af julens temaer er “at komme hjem”, og det er julekalender-skraberen også bureaumæssigt.

Bates Y&R stod i sin tid for introduktionen af skrabespil herhjemme og var med til at produktudvikle julekalender-quick. – herunder at stå for synopsis og produktion for filmen, hvor Martin Werner blev valgt som instruktør. Siden har skrabespil-budgettet skiftet bureau to gange, inden det i 2007 kom tilbage til Bates.

Kommentarer

  1. God kommunikation holder!
    Martin er simplhen den BEDSTE. Åbenbart også dengang han gik i korte bukser.
    Vi ses i Rådvad på søndag.
    Hilsen,
    Leif

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club