Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

Nu vil Creative Circle medvirke til at rejse debatten. Foreningen bakker op om Lommer-legat modtageren, der har fået 100.000 kr. til at starte en debat under temaet ”Mere dame i reklame”.

Creative Circle involverer sig nu i debatten om kvindernes rolle i den kreative branche. Det sker ved, at man involverer sig i “Mere dame i reklame”, som blev sat i gang, da Ole Stig Lommer-legatet uddelte sine sidste portioner i sommer.

Et af legaterne, der var på 100.000 kr. gik nemlig til dette projekt, som søger at skabe debat om kvinder og kreativitet.

”Det er mændene, der løber med priserne, og langt hen ad vejen også mænd, der definerer, hvad god kreativitet er. Samtidig ser vi en lang række initiativer i vores branche, som søger at sikre, at kvindernes perspektiv, hårde arbejde og talent får mere anerkendelse, som f.eks. The 3% Conference, Cannes Lions’ See it be it og Femvertising Awards,” siger legatmodtageren Sarah Carlson, tekstforfatter på Ogilvy.

Og nu får hun altså yderligere opbakning.

”Creative Circle vil støtte Mere dame i reklame-projektet. Planen er at gøre emnet interessant, lødigt og debatskabende – gerne på en festlig måde. Hvad der helt præcist kommer til at løbe stablen, skal lige helt på plads,” siger Dorte Nielsen, der er formand for Creative Cirlce.

Hun tilføjer:

”Projektet berører et interessant emne og en tendens, vi i udtalt grad ser internationalt. Men ikke helt så meget i Danmark. Fænomenet er spændende at se nærmere på; hvorfor er der så forholdsvis få kvinder fremme inden for kreativitet?”

Hun suppleres af David Asmussen, juryformand i Creative Circle, som fastslår, at Creative Circle’s meritsystem ikke bliver berørt. Således er det fortsat en jury bestående af de mest vindende kreative, der bedømmer årets mere end 700 indsendelser.

“Hvem der vinder priser, handler hverken om CC’s jury eller om antallet af kvinder i den. Det handler om kvaliteten af det indsendte arbejde. Og de, der definerer og identificerer den bedste kreativitet – det vil aldrig være “mænd”, det vil altid være de bedst performende kreative.”

Han peger på, at debatten bl.a. bør handle om, hvordan bureauerne skaber et miljø på bureauerne, der sikrer, at talent ikke går tabt. Og dette har i høj grad noget med kvinder at gøre:

”Det er jo tankevækkende, at der ikke er en sammenhæng mellem kvindernes performance på skolerne og efterfølgende på bureauerne. Som censor på DMJX har jeg set, at talentet er ligeså stort, måske større blandt kvinderne. Så fokusset bør vel være at finde ud, af hvad der går galt, når de kvindelige talenter forlader skolen,” siger David Asmussen.

Juryformanden ser dog allerede lyspunkter:

”De seneste år har vi set en ny generation af kvinder, der gør sig kreativt bemærket, bl.a. fra Robert/Boisen og Grey, og deres performance gør allerede, at de er del af juryen. Vi håber, deres eksempel kan føre til at flere talenter får den chance, de fortjener – ude på bureauerne,” siger David Asmussen.

I den kommende tid vil Sarah Carlson og Creative Circle skyde sig ind på, hvordan Mere dame i reklame-projektet skal lanceres.

Som en parallel til denne debat kan ses sidste uges indspark fra Kim Jong Andersen, McCann, der kaldte manglen på kvindelige kreative direktører en skandale. Hans undren blev i kommentarsporet delt af Mette Reimar, art director og bureauejer på 16. år Hun bekræftede, at mange de jævnaldrende kvinder, hun har mødt i sit fag, er i dag gået videre i andre brancher eller nye uddannelser.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

  1. Debatten minder til forveksling om den mere generelle debat om flere kvinder i topledelse . Her pejes der på, at det er rammebetingelserne den er gal med. Mon ikke det samme gør sig gældende her!

  2. Den danske reklamebranche har altid været mandsdomineret og mandschauvenistisk. Det har altid været mænd, der ansætter mænd. Gerne nogen, de kender “fra gamle dage”. “Kvinder kan jo ikke lave reklame, vel”? Den er vi nogle stykker, der har hørt gennem tiden. Konsekvensen blev en gang indspist, rygklappende mandehørm, der ikke har udviklet sig ret meget, fordi der ganske enkelt ikke er nogen mangfoldighed, der hvor tingene sker. Tænk ud af boksen, siger de. Hvorefter de gør mere af det samme. Det gælder også et andet område: alder. Ville du ansætte en kvinde på over halvtreds, som er knaldgod, men som du aldrig har hørt om? Nej, vel?
    See my point?

  3. Bureaubranchen er relations- og netværksdrevet, på godt og ondt. Det er et skib der er længe om at vende. Når jeg spørger i netværket efter senior kreative, får jeg 80% mænd anbefalet. Man kender jo dem man kender. Men vi skal nok få det vendt.

    Inde hos os vil jeg skyde på at 60% af vores kreative under 35 er kvinder. Over 35 er det ikke helt så godt, men det kommer.

  4. Jeg tror, det til dels handler om, at vi alle sammen skal blive bedre til at netværke og bygge relationer.

    Os kreative kvinder er nemlig slet ikke forsvundet. Men vi gemmer os måske for meget? Jeg kan f eks. svare på, hvor (i skrivende stund) 121 talentfulde kvinder i reklamebranchen holder hus.

    Jeg står i spidsen for et netværk alene forbeholdt kvinder, der har været ansat i Kunde & Co. Det startede en gang for mange år siden, som et socialt netværk, hvor vi kunne ønske tidligere kolleger og venner tillykke med fødselsdagen eller det nye job. Med tiden har det udviklet sig til et af de største kvindenetværk i Danmark, indenfor reklamebranchen. Vi er i udgangspunktet et online netværk, men vi ses også til en øl eller kaffe. Vi er et bredt netværk på tværs af brancher, der byder på en kæmpe mulighed for at trække på viden og indsigt. Det er et netværk, der kan åbne døre – fagligt og personligt, og vi skaber muligheder for at profilere os overfor hinanden, som kunder og samarbejdspartnere. Vi tror nemlig også på, at gode relationer er vejen frem. Forhåbentlig også til de store priser og CD-titler. De kreative, netværkende kvinder er faktisk derude. Vi skal nok bare blive bedre til, at stikke hovederne endnu længere frem.

    De bedste hilsner

    Moa Mårdberg
    Bureauchef, Partner og Senior Art Director hos Askvig Stitz.

  5. Når jeg læser “Mere dame i reklame”, føler jeg det ligeså kvindefornedrende som mit lokale supermarkeds “Vinklub for kvinder” eller “Aktier for kvinder”-kurser. Hele tanken om at vi skal hjælpes (af mændende) til at komme længere er absurd. Jeg er enig i at vores branche traditionelt har været mandsdomineret men som flere skriver, er det er netop ved at ændre sig. Og hvis man vil fremme udviklingen i den rigtige retning, må man starte med at tænke ud fra grundpræmissen at kvinder er ligeså kreative og ligeså dygtige og allervigtigst: at vi kan selv! Ellers trækker man jo i den helt forkerte retning og så bliver det aldrig bedre!

  6. Hvis de faglige kompetencer er tilstede, og man har en personlighed andre gider arbejde sammen med er det for f…. ligegyldigt om vedkommende er mand eller kvinde. På bureauet, i bestyrelseslokalet eller bag kassen nede i Fakta!

    Jeg er personligt så træt af snakken om at der partou SKAL være kvinder i bestyrelser osv…
    Jeg tror på at en chef ansætter den bedste medarbejder han/hun kan finde. Mand som kvinde… ellers er man(d) jo idiot.

  7. Forstår ikke helt denne debat. Jeg har været i branchen siden 1989 og har aldrig oplevet andet end talent blev belønnet – uanset køn, alder, race og udseende. Det er sgu da det, vi altid har været gode til i vores – ellers meget (selv)kritiserede – branche.
    Da jeg startede var både den adm. og kreative direktør kvinder og jeg har mødt mange dygtige siden. I dag, når vi skal ansatte folk, så skal vi lede længere efter en kvalificeret mand end ditto kvinde. Og når jeg er censor på DMJX, er der sindsygt mange talentfulde piger.
    Hvis de ikke ender med trofæer og priser og al den slags, så er det altså ikke mændenes skyld – hvis der virkelig findes mænd, der hellere vil belønne og ansætte talentløse mænd end talentfulde kvinder, så tror jeg ikke på, at de og deres bureauer nogensinde vil komme eller være på toppen. Hverken kreativt eller forretningsmæssigt.
    Eneste bud er, at de dygtigste kvinder er så meget klogere end mændene, at de hellere vil lave noget andet end reklame.

  8. Jeg er kvinde. 30 år. Uddannet grafiker anno 2011, og har endnu ikke haft et job inden for min branche. Bl.a. tror jeg min alder, geografi, manglende erfaring og sådan nogle ting har noget med sagen at gøre. Men gu’hjælpe mig om jeg ikke også har fået afslag på et job fordi jeg var: FOR AMBITIØS!
    Jeg ville elske at arbejde inden for mig fag, one way or another, men det er sku ikke nemt.