Matas trodser forbrugs-krise

FiG

Matas-direktør satser på loyale kunder og ansatte og ser kædens koncept som stærkt.

Matas’ loyalitetsprogram har fået megen opmærksomhed og ses som en af de store successer på det danske marked. Nu er kæden blevet børsnoteret og udsender derfor regnskabsmeddelelser.

Og den første af slagsen fortæller om en god udvikling trods fortsat forbrugskrise.

“Vi har haft en ganske fin vækst i vores egne butikker på 9,7 procent. Det er et signal om, at vi har en stærk underliggende forretning, der er i stand til at vækste, selv om betingelserne måske ikke er optimale,” siger Matas-direktør Terje List til Ritzau.

Omsætningen i kæden steg i første kvartal med 3,7 procent til 803 millioner kroner. Og direktøren mener, at Matas er i stand til at kombinere en række ting, som gør, at folk vælger Matas frem for andre butikker, der har det samme på hylderne.

“Matas er et sted, hvor man er i øjenhøjde med folk, og hvor man finder et utroligt bredt sortiment. Nogle dage kan man være optaget af, at man gerne vil være lækker og se godt ud. Andre dage har man måske bare brug for et par strømper eller noget til at holde myrerne væk”, siger Terje List.

Matas forventer, at omsætningen vil vokse med 3,3 procent for hele regnskabsåret 2013/14.

Ud over at knytte kunderne tættere til sig har Matas, der gik på børsen i juni i år, valgt at forsøge at hive de godt 2000 ansatte i kæden tættere på. Det skal ske ved at udbyde medarbejderaktier.

Samlet har Matas reserveret 43.475 aktier til de ansatte, der gerne vil eje en del af deres arbejdsplads. Og aktierne kan købes til 80 procent af den pris, aktierne vil blive solgt for i den kommende tid.

“Kan man føle lidt mere energi og lidt mere nerve, fordi man ejer lidt af den virksomhed, man arbejder i, skal man have mulighed for det,” siger Terje List.
/ritzau/