Mazda fik gode resultater med enkel mobil-løsning

Peter Engholm
25@mail.dk

Marketingchefer talte længe om mobilen uden helt at tage den på planen. Det sker nu, og en case fra Mazda viser, at man ikke behøver en stor Rolls-Royce app-løsning for at hente resultater.

Efter at der er råbt “Ulven kommer!” en del gange, er det i grunden blot at konstatere, at nu er ulven vel ankommet.

I Trendanalysen fra Mindshare og Gallup har marketingchefer i flere år talt varmt for mobilen som markedsføringskanal, men det viste sig i mange tilfælde at have karakter af bål- og skåltaler.

“Annoncørerne har længe været for dårlige til at implementere mobilen på deres medieplaner og prøve mediet af. Men nu oplever vi, at man ikke alene prøver mobilen, men også konstaterer, at den er investeringen værd. Der er ganske enkelt en stigende efterspørgsel – i markedet og blandt vores kunder – efter at integrere mobilen i medieplanen,” siger Casper Christiansen, der er ansvarlig for Mindshares Invention afdeling.

Investeringerne i de forskellige mobil-kanaler kan variere fra simple sms-løsninger til udvikling af mobilsites og apps. Mindshare valgte for Mazda to måder at komme i lommen på målgruppen.

“Som en del af lanceringen af Mazda CX-5 genererede man trafik til mobilsitet via apps og det mobile internet – her var der bl.a. info om modellen, videomateriale og beskrivelse af Mazdas Sky Activ-tekonologi. Men vi brugte også sms i forbindelse med klassiske kanaler som print og radio til at få folk til at bestille en prøvetur. Mobilen var således både taktisk og brandende,” siger Casper Christiansen.

McDonald’s Coin-Hunter kampagne er prisbelønnet og bliver også på anden vis ofte fremhævet som en vellykket mobilkampagne. Casper Christiansen finder det imidlertid tankevækkende, at der ikke umiddelbart er større variation i succes-casene.

“Der er langt mellem snapsene, når vi taler større, vellykkede mobilløsninger. Men mindre kan også gøre det. Man behøver ikke en stor, forkromet Rolls-Royce løsning for at bruge mobilen. Et lavpraktisk brug af sms’er i Mazdas tilfælde gjorde radio og print til mere effektive kanaler. Vi kunne let måle, hvor ønskerne om en prøvekørsel kom fra, og vi kan konstatere, at det er et responsmedie, der virker. Der kom – uden at gå i detaljer, ej heller om konverteringsraten på prøvekørsler – en masse prøvekørsler ud af tiltaget,” siger Casper Christiansen.

Mazda har markedsført sig – og markedsfører sig for så vidt fortsat – via de klassiske kanaler, men Neno Stojanovic, ansvarlig for Marketing & Communication hos Mazda Motor Danmark, anerkender mobilens styrke således:

“Når vi lancerer en ny model, har vi oftest rigtig meget vi gerne vil fortælle – mere end vi kan få ind i en printannonce. Da langt de fleste i dag har en fantastisk medieafspiller i deres smartphone, er det oplagt at levere budskabet i lyd og billeder via et mobilsite. Med de nye medier kan vi give målgruppen en oplevelse, der ligger tæt på selv at sidde i bilen, og mere dynamisk fremhæve fordele som brændstoføkonomi og køreegenskaber.”