McCann opretter stilling som nordisk kreativ direktør

Peter Engholm
25@mail.dk

Kim Jong Andersens nye chef har erfaring fra bureauer i New York, Stockholm – og København. Og cv’et tæller Grand Prix og guldløver i Cannes.

Hvis man er velbevandret i sin danske bureauhistorie, så kender man godt Adam Kerj – i tre år, frem til 1997, var han kreativ direktør for Leo Burnett i København.

Men de seneste fire år har man i stedet stødt på Adam Kerjs navn i New York – som kreativ direktør for først 360i, siden for JWT.

Han var også manden bag Oreos vidt berømte – og prisbelønnede – aktivitet Dunk In The Dark, der lyste op på de sociale medier, da Super Bowl 2013 gik i sort på stadion.

Før årene i New York havde Adam Kerj i 10 år været kreativ direktør for Saatchi & Saatchi i Sverige.

Nu vender Adam Kerj tilbage over Atlanten, idet han tiltræder en nyoprettet stilling som kreativ direktør for McCann i Norden. Ud af Stockholm skal han bl.a. være chef for Kim Jong Andersen, der er kreativ direktør for McCann Copenhagen.

Adam Kerj havde talt med familien om at flytte tilbage, men savnede den rette udfordring, spændende og sjov, til at gøre det. McCanns kreative ambitioner på nordisk plan var dét, der skulle til.

”Nordiske bureauer har længe været globalt førende, når det gælder om at skabe innovative ideer og oplevelser – omend vi nok er faldet lidt tilbage på det seneste. Jeg vil gerne tilbage til den fladere, hurtigere idé-baserede kultur, hvor vi arbejder tæt sammen med kunden. McCann har både fokus, energi og ploven plantet i rette fure – og det er dén udfordring, jeg ikke kunne sige nej til,” siger Adam Kerj.

Alene i Cannes Lions har hans arbejde høstet en Grand Prix og hele syv guldløver.

Efternavnet Kerj er det mærke, hans bedstefar (Karl ERik Johnson) brugte som journalist og forfatter. Adams far tog som voksen efternavnet Kerj.