Her er McCanns nye kreative direktører

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Tobias Smidth-Fibiger tiltrådte som ny CEO for et par måneder siden – og har nu sat sit hold. Det blev til to kreative direktører.

Tobias Smidth-Fibiger behøvede ikke kigge sig længe omkring, før han kunne tage stilling til, hvem han ville satse på til at være med til at bygge det nye McCann. Fordi folkene sad lige foran ham.

”Min opgave er klar. McCann er nede i en bølgedal og jeg skal genopbygge bureauet til en position, som det stærke brand fortjener,” siger Tobias Smidth-Fibiger og fortsætter:

”Aftalen er også lige så klar. Jeg har fuldt mandat til at sætte det hold, som jeg mener skal til for at løse opgaven. Men jeg opdagede ret hurtigt, at bureauet allerede er ret stærkt bemandet.”

Tobias Smidth-Fibiger har således fundet den nye kreative ledelse internt. Og det blev til to kreative direktører – nemlig Cliff Kagawa og Silas Jansson, der har været på bureauet i fire år.

”Jeg kendte dem lidt i forvejen, og jeg har hele tiden set dem som kandidater. Nu har vi så brugt noget tid sammen, og jeg blev ret hurtigt overbevist om, at de har det i sig, som vi har brug for,” siger Tobias Smidth-Fibiger.

McCann rummer en næsten hemmelig succes

Der er her tale om det, der hedder McCann Copenhagen – d.v.s. reklamebureauet. Ud over Cliff Kagawa og Silas Jansson bliver det Nicole Sahl som client service director og den nyansatte Puk Rohde som strategisk direktør, der skal tegne genopbygningen.

Ud over reklamebureauet er der også McCann Healthcare samt Scandinavian Design Group.

”Healthcare er en næsten hemmelig succes. Det går forrygende og bureauet er blevet dobbelt så stort i 2016. Det er det største i Norden inden for sit felt. Scandinavian Design Group er meget stor i Norge og rimelig stor i Sverige – og er desuden netop fusioneret med BrandLab, så her er der allerede noget nyt på vej. Derfor er det i høj grad reklamebureauet, vi skal have til at løfte sig,” siger Tobias Smidth-Fibiger.

Han kom fra et job som kontaktdirektør hos Hjaltelin Stahl og tog over efter Morten Ingemann, der blev fyret i foråret sammen med Kim Jong Andersen oven på flere år med meget store underskud. Man kan på den ene side sige, at det økonomiske resultat ikke kan blive meget værre, og derfor er det et meget godt tidspunkt at komme til.

På den anden side er det også en ret voldsom bakke, Tobias Smidth-Fibiger skal have bureauet op ad.

”Men det har vi diskuteret igennem, og der er enighed om, at der ikke er noget quick-fix. Det er et langt sejt træk, der skal til,” siger Tobias Smidth-Fibiger.

Grænser skal opblødes

Han fremhæver, at McCann i Norden har fået nye ejere, som er med til at facilitere, at man bryder grænserne ned – og at det er en organisation med over 200 medarbejdere.

”Det hjælper os helt klart, og det samme gælder de muskler, som vi trods alt har i København. Der er tale om tre forskellige bureauer, og det skal der ikke ændres på. Men der har nok været en tendens til at se dem lidt for adskilt. Der er klart muligheder for at hente nogle synergier, som kan hjælpe reklamebureauet i en svær situation,” siger Tobias Smidth-Fibiger.

Ud over at han kunne konstatere, at holdet allerede var der, så afholder han sig fra de helt store forkromede tiltrædelsestaler.

”Det sidder et godt hold på bureauet – min opgave er at skabe strukturen og sætte retningen,” siger Tobias Smidth-Fibiger og tilføjer, at det for ham mere handler om klassiske dyder, når han skal definere bureauets fokus.

”Jeg er selv født ud af den digitale verden, og jeg har en meget stor tro på det tankesæt, der handler om automatisering og om de mange muligheder, som på min gamle arbejdsplads blev omtalt som logic,” siger Tobias Smidth-Fibiger og fortsætter:

”Men jeg tror også, vi er nået til et punkt, hvor vi skal fokusere mere på det indhold, vi putter i alle mulighederne. McCann har i generationer stået for The Truth Well Told, og det handler om den gode historiefortælling baseret på den rigtige indsigt – som så i dag skal foldes ud i den digitale medie-virkelighed.”