Crowdsourcing: McDonald’s skruer op for ambitionerne

Peter Engholm
25@mail.dk

Kæden satser på 30.000 crowd-sourcede burgere mod 20.000 sidste år. Bl.a. fordi man nu får mulighed for at bygge en burger på telefonen.

Du kan kalde det bruger-involvering, eller måske burger-involvering. McDonald’s største markedsførings-indsats sidste år var MyBurger, hvor brugere kunne komponere deres egen burger – de burgere, der fik flest stemmer, både hos folket og dommerpanelet, kom i sidste ende på menukortet i en periode.

Nu hæver familierestauranterne så ambitionsniveauet: Fra 20.000 burgerforslag til 30.000 i den nye omgang af MyBurger-konkurrencen, der begynder til august. Budgettet øges ikke i takt med ambitionerne – det gør til gengæld indgangene og variationsgraden for brugerne.

”Det er et ambitiøst mål for vores crowd-sourcing projekt, men der er en række grunde til, at vi tror, det kan nås: Vi har bevisførelse fra første konkurrence for, at der rent faktisk blev lanceret bruger-burgere på vores menukort. Samtidig var vores burger-konfigurator sidste år programmeret i flash, og det gjorde, at man ikke kunne deltage via smartphones og tablets – det kan man i år, hvilket giver god mening, når vi har gratis wi-fi i vores restauranter,” siger Joachim Knudsen, marketingdirektør hos McDonald’s Danmark.

MyBurger fortsætter således i det digitale/mobile spor, som er skabt med succes i Coinoffers-kampagnerne – bl.a. Cannes-løve to år i træk.

Blandt de tiltag, der skal gøre 30.000 MyBurgers til en realistisk ambition, nævner Joachim Knudsen et øget antal kombinations-muligheder – med ”flere salattyper, saucer og toppings” – i forhold til sidste år. Tv-kokken og kogebogsforfatteren, Claus Holm, er også med i år: Denne gang med en række sekvenser, hvor han giver burgerbyggerne gode råd om, hvad man skal tage hensyn til, når man skal sammensætte en burger, der smager stærkt/sødt/surt/umami etc.

Endelig er McDonald’s ekstra bevidst om at undgå fodfejl som den i premieren, hvor boksen til at hakke ja-tak til at modtage reklamemateriale fra McDonald’s var forduftet i den endelige version af kampagne-sitet.

Det blev i pressen opfattet som carte blanche til spam fra kæden, der fik en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden.