McDonald’s håner Burger King i reklame

Peter Engholm
25@mail.dk

Den eneste måde at få sin McDonald’s mad for sig selv er ved at camouflere den som Burger King. Bag reklamen står McDonald’s tyske bureauer, men den er ikke godkendt af McDonald’s

Nedværdigende. Dét er Burger Kings karakteristik af en kontroversiel reklame, der er skabt af McDonald’s bureauer Tribal DDB og Heye & Partners.

I reklamen prøver en dreng dag efter dag at fortære sin McDonald’s menu, forgæves, for hver gang bliver den nappet af de større børn på legepladsen – indtil den dag han skjuler de gode sager bag en Burger King-pose. Så får han sit måltid for sig selv.

“McDonald’s har forbrudt sig på reglerne om sammenlignende reklame ved at nedgøre Burger King-brandet i tv-reklamen “Packaging”. McDonald’s og Burger King har indgået en aftale om, at (spottets) distribution og udbredelse … stopper,” hedder det i en pressemeddelelse fra Burger King i München.

AdAge oplyser, at reklamen ikke har været godkendt af McDonald’s, og at den stadig kan ses på YouTube – vi krydser fingre og linker her.