Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Økonomisk går det forrygende - men der er faremomenter i perceptionen. Specielt når det gælder kvalitet.

McDonalds er i henhold til MillwardBrown verdens fjerde mest værdifulde brand med en samlet værdi på små 500 mia. kr. i 2011. I forhold til 2010 er det en vækst på 23 pct.

Der er også andre nøgletal, der er stærkt positive. Som f.eks. en fremgang i omsætning på 5,6 pct. Også brandet som sådan er godt.

Men der er åbenbart en slange i paradiset. I hvert fald noterer AdAge, at perceptionen ikke følger økonomien, og mediet citerer kilder for, at det er en problemstilling, der følges i McDonalds hovedkontor.

Det, der vækker bekymring, er, at McDonalds egne analyser viser, at opfattelsen af kvalitet konsekvent ligger i bunden sammenlignet med konkurrenterne.

“Fremtiden bliver så gennemsigtig, at store koncerner skal sørge for at bære underbukser, der passer. At støtte sig til økonomiske nøgletal og ignorere, hvad forbrugerne siger, vil være et dårligt råd,” siger Scott Bedbury, der er CEO i Brandstream.

Ifølge AdAge arbejder McDonalds på at lukke forskellen mellem perceptionen og de økonomiske nøgletal ved at fokusere på emner som ernæringsværdi og bæredygtighed incl. underleverandørers behandling af dyr – samt service forholdene i butikkerne.

Heather Oldani, der er kommunikationsdirektør i USA, siger til AdAge, at bekymret er for stærkt et ord, men at man erkender, at “der er en mulighed for at svare på nogle af de spørgsmål, som forbrugerne måske har, der har indflydelse på vores menu, vores forpligtigelse til omverdenen samt bæredygtighed. Det er ting, som vi helt ærligt ikke har været så tydelige på tidligere.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club