McDonald’s må smide 16.000 opsamlede mailadresser i skraldespanden, fordi de glemte at få permission.
Misèren skyldes, at burgerkæden i forbindelse med My Burger-kampagnen, som marketingdirektør Joachim Knudsen tidligere har udtalt vil blive McDonald’s største kampagne i år, har glemt at sætte den lille boks – hvor man skal sætte hak, hvis man vil modtage reklamemateriale – på kampagne-sitet.
Det var åbenbart først, da Søndagsavisen ringede til burger-kæden, at det gik op for dem, at de ikke havde fået indhentet permission:
”Det, der er sket, er, at vi på grund af en beklagelig fejl har mistet den boks, hvor man kan sætte et hak i, at man siger ja tak til at få reklame. Da du ringer til min kollega og spørger, hvad man kan forvente at få af reklamer, opdager hun til sin skræk, at boksen er væk. I mellemtiden har jeg fået en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden. Nu kan vi ikke bruge de 16.000 mailadresser fra deltagerne i konkurrencen til noget”, siger kommunikationsdirektør Sara Helweg-Larsen til Søndagsavisen.
Artiklen i Søndagsavisen peger på, at McDonald’s ville have overtrådt loven, hvis de havde brugt e-mailadresserne efter at have ‘nøjes’ med at bede konkurrencedeltagerne om at uploade og læse en 14 sider lang pdf-fil om betingelserne for at deltage i konkurrencen (Søndagsavisen).