Mediabureau bag reklamespot mod usynlig dræber

Peter Engholm
25@mail.dk

Hvert år dør 300 danskere af radon. Det vil Realdania dæmme op for med en kampagne med Mindshare som kommunikations- og mediabureau. Se filmen her.

På trods af at radon dræber flere mennesker årligt, end der omkommer i trafikken, tager danskerne ikke truslen alvorligt. Det vil en kampagne fra Realdania gøre noget ved. Mindshare er valgt som bureau – og ikke kun mediabureuau, for Mindshares kreative afdeling har udviklet reklamefilmen, som er produceret af Shoot Happens.

Filmen tager afsæt i, hvor meget vi passer på vores børn – for så vidt angår de synlige farer …

”Radon er let at ignorere. Gassen er usynlig, de skadelige påvirkninger viser sig først efter 10-15 år, og lungekræft tilskrives normalt rygning. Men handler det om vores børn, er det svært at lukke øjnene” siger Verner Bager, Strategic Director, Mindshare, i en pressemeddelelse.

Med børnefamilier som målgruppe og et ønske om at tale til forældreansvaret gik den kreative udvikling i gang.

“Vi ønskede at lave en film, der minder os om, hvor skrøbeligt livet er, og som bunder i den grundlæggende indsigt, at vi vil gøre alt for at beskytte vores familie – derfor er det meget foruroligende, når noget truer os dér, hvor vi føler os mest sikre, nemlig i hjemmet.” siger instruktør og CEO, Shoot Happens, Sune Svanborg.

Og bornholmerne er testet positive – ja, ikke nødvendigvis med radon, men med kampagnen, idet reklamefilmen har været kørt som en del af en pilotkampagne på Bornholm.

”Aldrig før har vi testet en film, der scorer så højt på budskabsforståelse. Hovedbudskabet og de 4 underbudskaber, når alle op over 80 på en 0-100 skala. Vigtigere er at 55 pct. i målgruppen får lyst til at foretage en radonmåling. Blandt alle testede kampagner i GroupM er købsappellen på 20 pct. i gennemsnit,” siger Nana Frydensberg, Senior Business Planning Manager, Mindshare

De gode resultater fra pre-testen er blevet fulgt op af bornholmerne. Det er lykkedes at få dem til at tage radon alvorligt, idet 3 ud af 10 bornholmerne nu overvejer at teste for radon, og 3 pct. af enfamiliehusene har investeret i et testkit til 500-1000 kr.

På baggrund af tests og pilotprojekt diskuteres det nu, om kampagnen skal rulles ud på nationalt plan.