Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det var velkendte værker, der blev belønnet, da Eurobest i dag uddelte priser. 8 danske nomineringer blev vekslet til 1 sølv og 3 bronze - fordelt på 3 bureauer.

Så skal de sidste julegaver købes, og årets sidste reklamepriser uddeles. Eurobest står for sidstnævnte ved det uofficielle Europa-mesterskab i reklame i Hamburg.

Sidste år fik Danmark 9 nomineringer, hvoraf 7 blev vekslet til priser. I år blev det 8 shortliste-placeringer og efterfølgende 4 priser, altså en noget dårligere vekselkurs.

I år blev det hverken til Grand Prix eller guld til danske bureauer og deres kunder. MEC fik den fornemmeste hæder i form af sølv – i Media – for uligelønstrappen på vegne af HK.

Samme bureau og samme kunde fik – i samme kategori – desuden en bronze for hele ligeløns-kampagnen.

Eurobest afholdes af Cannes Lions-organisationen, og der var da også et – givetvis behageligt – deja-vu over de øvrige to danske priser:

Hjaltelin, Stahl & Co fik endnu en award – denne gang i bronze – til Ikea-samlingen for et bidrag i kvalitets-testet af hverdagen, og der var også et bronzeret klap på skulderen til Robert/Boisen & Like-minded for to Spies-film – i en serie, så det tæller for én pris.

Også i sommerens Cannes var der film-bronze til både Ikea og Spies.

Med dansk deltagelse i VM og FCKs Champions League-succes foretrækker vi stadig oftere at tale fodbold end reklame, når der er svenskere i nærheden. DDB Stockholm blev nok en gang hyldet for deres Fun Theory – på vegne af Volkswagen Sverige. Kampagnen fik en Grand Prix i Outdoor, og bureauet fik desuden titlen som Interactive Agency of the Year.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club