Mediabureau-boss i modangreb på annoncører

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Mediabureauer beskyldes for at snyde på vægtskålen. Nu svarer GroupMs øverste chef igen – både bidsk og imødekommende. ”At du ikke forstår kompleksiteten, gør ikke den anden til en forbryder”.

At mediabureauer fusker – d.v.s. fifler med de rabatter og godtgørelser, de får fra medierne – har været fremme i flere år i Danmark. Men udelukkende på beskyldningsplanet. Der er aldrig fremlagt dokumentation.

På det seneste har en lignende diskussion foregået i USA – sat igang af beskyldninger fra den tidligere Mediacom CEO, Jon Mandel. Det er dog 8 år siden, han var hos Mediacom.

Nu går GroupM’s bestyrelsesformand, Irwin Gotlieb, imidlertid til modangreb. Det skete på en konference, som den amerikanske annoncørforening, Association of National Advertisers, afholdt i går, og som AdAge har citeret flittigt fra.

Irwin Gotlieb afviste beskyldningerne og fortalte om, hvordan annoncører prøver at presse bureauerne:

”Jeg har ikke tal på, hvor mange gange vi er blevet bedt om at give uforholdsmæssigt store rabatter uden for USA – også fra kunder, der er til stede i dag. Hvis vi giver nogle en uforholdsmæssig stor andel af rabatterne, betyder det, at vi må tage dem fra jeres kolleger i denne sal. Er det virkelig den retning, I gerne vil gå?,” spurgte Irwin Gotlieb forsamlingen af annoncører.

Han havde fået enkelte spidse spørgsmål fra sine egne kunder – ikke mange, men nok til at reagere således:

”Vi er en koncern, hvis forretning er styret via kontrakter med kunderne. Og vores måde at håndtere disse kontrakter er også styret – via Sarbanes Oxley Act (Sox) – og at antyde, at en virksomhed underlagt Sox bryder sine kontrakter, er en ret negativ udtalelse.”

GroupM-formanden beskrev stemningen mellem annoncører og mediabureauer som polariseret:

”Nogle kunder stoler ikke på deres bureauer. Andre anerkender, at de måske ikke forstår alt, og derfor ville værdsætte mere gennemsigtighed, mens andre igen har gjort deres hjemmearbejde og due dilligence og derved har høj tillid til deres bureau – via en grundig kontrakt,” sagde Irwin Gotlieb.

Han anerkender den stigende kompleksitet i the media marketplace, men ærgrer sig over, at annoncørens manglende forståelse ofte udlægges som mediabureauets lukkethed:

”At du ikke forstår kompleksiteten, gør ikke den anden til en forbryder,” sagde Irwin Gotlieb og rakte til sidst en hånd ud:

”Vi har ladet dette køre for længe uden at tage en dialog. Hvis nogen har noget, de ikke forstår, så lad os få lagt det på bordet – og tale om det i et sprog, alle kan forstå – uden bullshit.”