PR-branchen har en gylden chance for at sætte sig i førerrollen. Således har Procter & Gambles øverste marketingansvarlige, Marc Pritchard, konstateret – og P&G viser vejen ved at lade PR spille markante roller i sine kampagner, aktuelt i forbindelse med “Best Job”, der er en ganske rørende aktivering af koncernens OL-sponsorat.
Herhjemme viser foreløbige tal fra Bureaubiz’ kommende bureauanalyse, at PR endnu ikke har udnyttet potentialet – her præsterer PR ikke den store fremdrift, hvad angår vækst.
Men nu rykker mediabureauerne. Hos OMD tror man så meget på PR-disciplinen, at den har fået sin egen afdeling. Troen er bygget på erfaringer, idet man siden begyndelsen af 2011 har serviceret både OMD- og PHD-kunder inden for PR.
“Vi har i 20 år beskæftiget os med alle former for købte medier, og i de seneste 4-5 år har vi også arbejdet med rådgivning om de platforme og medier, som annoncørerne selv råder over. Gennem de sidste par år har vi hos annoncørerne oplevet et stort behov for rådgivning om og eksekvering af forbrugerorienterede PR-aktiviteter, der kan skabe word-of-mouth og dialog mellem forbrugerne, altså earned media. Således lancerer vi nu denne digitale PR-afdeling, hvis primære fokus er at skabe og drive forbrugerorienteret PR på digitale platforme,” siger Thomas Bertelsen, adm. direktør i OMD.
Han peger på analyser foretaget af McKinsey & Company, der viser, at de anbefalinger af produkter og brands, som kommer fra andre forbrugere, har op til 50 gange større indflydelse på købsintentionen sammenlignet med almindelige reklamebudskaber fra virksomheder.
“Digital PR er et effektfuldt redskab for annoncørerne, hvis man forstår de helt specielle mekanismer og spilleregler, som denne form for kommunikation dikterer”, siger Thomas Bertelsen.
Digital PR er ifølge Thomas Bertelsen en ny måde at tænke PR på og udspringer typisk af marketingfunktionen med fokus på forbrugere. Den mere traditionelle tilgang til PR, som oftest varetages af en kommunikationsafdeling i virksomheden, har derimod primært fokus på at nå beslutningstagere gennem etablerede nyhedsmedier og med omdrejningspunkt i corporate kommunikation.
OMD har gennem det sidste år opbygget en kundeportefølje og ekspertise på PRområdet på tværs af Norden og har bl.a. McDonald’s, Top-Toy og Coop på kundelisten.
Afdelingen består i dag af fire personer, som er kommet til med meget forskellige baggrunde i digital strategi, content produktion, klassisk PR og search. Bijan White, digital direktør på OMD, er ansvarlig for afdelingen.