Det er de digitale bureauer, der står for væksten, mens reklamebureauerne i 2012 står til tilbagegang. Sådan tegner billedet sig i de regnskaber, der indtil nu er afleveret. De repræsenterer en samlet bruttoavance på ca. 1,8 milliard kroner.
Men indtil nu har ingen mediabureauer afleveret regnskab. Altså indtil nu, for Vivaki (Starcom/ZenithOptimedia) har netop afleveret. Og selvom det nok er for meget at gøre dem til en strømpil, så er starten dog positiv for mediabureaugruppen.
Vivaki er nemlig vokset i 2012. Godt nok ikke i omsætning, men det ligger i tråd med, at hele mediemarkedet faldt i 2012. Bruttoavancen er steget, og Vivaki er dermed et eksempel på, hvordan mediabureauerne i en årrække er blevet mere og mere uafhængige af den samlede medieomsætning.
Adm. dir. Claus Dalgaard erklærer sig tilfreds med resultatet.
“I et marked, hvor det er sværere at tjene penge er vi vokset og har leveret på de mål, vi havde sat os. Det er tilfredsstillende,” siger Claus Dalgaard.
Bureauet har fortsat vækst-ambitioner – og det er der ikke ændret på, selvom bureauet sidste år tabte et par store kunder. Det drejer sig om Kraft, der var en europæisk konkurrence, og Codan, der var en nordisk konkurrence.
“Det er altid ærgerligt at miste kunder, men vi er fortrøstningsfulde og har ikke skruet ned for vores ambitioner,” siger Claus Dalgaard.
Et af midlerne – ud over selvfølgelig at lande nye kunder – er udvide forretningsområderne.
“Vi har fået vores analyseforretning på plads, lanceret Performics, udvidet med kreative kompetencer og ansat en ny buying director. Udvidelsen af specialkompetencer er vigtig for den fremtidige forretning, og vi er godt i gang med at bygge dem oven på vores kerneforretning, der har fået et fornuftigt niveau,” siger Claus Dalgaard.
Nøgletal for Vivaki (Starcom/ZenithOptimedia)
- Omsætning 334,918 mio. kr. -4,3 pct.
- Bruttoavance 26,72 mio. kr. +15,2 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,113 mio. kr. +0,8 pct.
- Lønandel 54 (52,2)
- Resultat før skat +4,904 mio. kr. +4,0 pct.