De griner hele vejen hen i banken i Aegis Media, der omfatter de seks bureauer Carat, Vizeum, Posterscope, Isobar, iProspect og Promovator. Både bureauets ejere og medarbejderne. For mediabureaugruppen ligner en veritabel pengemaskine.
Godt nok steg omsætningen “kun” med 8,7 pct. i 2011, hvilket svarer nogenlunde til udviklingen på mediemarkedet. Men bruttoavancen steg med hele 16,1 pct. og resultatet før skat steg med 22,2 pct. Det giver en overskudsgrad på hele 23,7 set i forhold til bruttoavancen.
Samtidig steg gennemsnitslønningerne med 3,2 pct., så hver medarbejder nu koster 628.042 kr. Det giver en klar førerposition blandt de store mediabureaugrupper.
Aegis konstaterer selv, at det er femte gang i træk, man slår sin egen rekord.
“Aegis Medias vækstrater på de strategiske satsningsområder var i 2011 på 51 % inden for search marketing, 36 % inden for digital, social og mobile, 68 % indenfor direct marketing og 39 % indenfor kommunikationsstrategisk rådgivning. Alle sammen er områder/kompetencer, som vi ikke havde i porteføljen for bare 5 år siden,” siger adm. dir. Lars bo Jeppesen.
Alle bureauer på nær Promovator havde markant fremgang i indtjeningen.
Lars Bo Jeppesen benytter årsregnskabet til at søge opkøbsemner med en udmelding om, at man nu vil åbne pengekassen for opkøb inden for først og fremmest social, digital og mobil.
Nøgletal for Aegis Media
- Omsætning 1,44 mia. kr. +8,7 pct.
- Bruttoavance 145,519 mio. kr. +16,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,025 mio. kr. +3,8 pct.
- Lønandel 61,3 (61,7)
- Resultat af primær drift +32,864 mio. kr. +21,1 pct.
- Resultat før skat +34,52 mio. kr. +22,2 pct.