Mediabureau spår stor vækst på annoncemarkedet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Desværre gælder vurderingen det globale marked, og væksten vil være større uden for Europa. Læs også om forsøg med kunstoplevelser i butikkerne. Samt om københavnsk onlinebureaus ekspansion.

Der er ret stor enighed i Danmark om at det danske annoncemarked kommer til at vækste ingenting eller meget lidt næste år.

Og ifølge trendanalysen fra TNS Gallup/Mindshare, der blev offentliggjort fredag i sidste uge, er forventningerne til det kommende år på det tredje laveste niveau siden 1986.

Anderledes positivt ser det ud med det globale annoncemarked, som ventes at vækste med knap 5 procent i 2012.

Således lyder i hvert fald den årlige Advertising Expenditure Forecast fra Zenith Optimedia, der netop er offentliggjort, og bureauet lister 4 årsager til denne vækst.

De to primære årsager til væksten i 2012 er Europamesterskaberne i fodbold i Polen og Ukraine og De Olympiske Lege i London.

Derudover forventes det, at der igen kommer liv i det japanske annoncemarked efter forårets jordskælv og endelig er der præsidentvalg i USA.

Uden ovenstående begivenheder ville væksten kun have nået 3,1 procent, som er mindre end de 3,5 procent væksten anslås til at blive i år.

Desværre vil størstedelen af væksten finde sted uden for Europa, hvor annoncemarkedet trods OL og EM kun ventes at vokse omkring to procent næste år.

Til gengæld vil der være fuld gang i de nye vækstmarkeder i Asien, Østeuropa og Latinamerika, som samlet set vil bidrage med næsten 60 procent af væksten i 2012.

På eet punkt er analysen i Danmark magen til den globale analyse: Aviser og magasiner mister andele, mens internetannonceringen fortsætter væksten. (Berlingske Business, p. 7).

Kunstoplevelser i butikkerne

Oplevelser forbedrer butikkernes bundlinje og er med til at imødegå discountbølgen, det har der allerede været skrevet en del om.

En af måderne at give kunderne en købsoplevelse på, er gennem kunst. Således har Bruuns Bazaar i København haft kunst i vinduerne, ligesom Bibi Chemnitz’ butik Inuit i Aarhus og Designa Køkkener har haft kunst i deres butikker i løbet af efteråret.

Netop de tre firmaers forsøg med kunst undersøges og støttes gennem forskningsprojektet Sensorial Shipping, som er delvist støttet gennem Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi.

Håbet er, at projektet kan kaste lys over, hvad der virker og hvad der ikke virker, når butikslivet bruger kunsten til at aktivere forbrugernes sanser og muligvis købelyst (Berlingske Business, p.4).

Københavns online virksomhed vækster og ekspanderer

Den københavnske online-virksomhed Adform, der leverer et softwaresystem til blandt andet medieplanlægning, medieindkøb, optimering, måling og rapportering af bannerannoncering, er vokset fra 45 ansatte i 2008 til 130 personer i ti lande i 2011.

Virksomhedens danske selskab viser et bruttoresultat på 15,1 mio. kroner i 2010 og omsætningen er ifølge virksomheden selv steget med 120 procent siden 2008 og forventes i år at vækste yderligere 40 procent.

Årsagen til successen er ifølge adm.dir. Gustav Mellentin en kombination af et marked, der har trodset den globale krise, samt virksomhedens innovative produkter.

ATP-fonden Via Venture Partners investerede i 2009 i Adform og den investering har betydet en ekspansion til Tyskland,England, Italien, Spanien og Østeuropa, hvor man fortsat har et stort vækstpotentiale (Børsen, p. 12)