Mediabureaudirektør træt af branchens ry omkring privacy

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Branchefolk i medierne: Privacy i forbindelse med data er et diskuteret emne. Mediachef mener, at reklamebranchens opbevaring af data er mere sikker end både det offentliges og bankernes.

Digital direktør i mediabureauet GroupM Digital, Paw Saxgren, er træt af, at reklamebranchen fremstilles som et sted med flosset moral, fyldt med datakøbmænd som indsamler alle de oplysninger, de kan få fat i uden skelen til privacy.

Det siger han til finans.dk.

I virkeligheden – mener han – er der andre områder end reklamebranchen, hvor man burde være meget mere bekymret for beskyttelsen af privacy.

”Det offentlige har en datastack, der er helt sindssyg og det hele er bundet sammen med en unik streng, dit CPR-nummer. På borger.dk kan du se, at du har været på skadestuen i 1984. Det synes jeg er helt vildt. Bankerne har også mange personlige data om dig og både det offentlige og bankerne kan hackes, har vi set. Vi undgår derimod alt, der er unikt,” siger Paw Saxgren til internetmediet.

Han fortæller, at dataene i GroupMs database bliver renset for IP-adresser, navne, adresser og andre personlige kendetegn, for at sikre dem så meget som muligt og at hvis ikke, man kunne målrette annoncerne på baggrund af data, ville det have en konsekvens både for reklameomsætningen og for brugerne.

”Der er i dag en diskurs om privacy, der er frustrerende. Hvis det ikke var muligt at målrette annoncerne på nettet, ville reklameomsætningen i Danmark være milliarder af kroner mindre. De fleste medier bliver stadig drevet af annonceomsætning, så annoncerne er en del af det trade-offf, man laver med brugerne. Og så handler det om at gøre den kommunikation så relevant som muligt.”.

For ti år siden skulle en annonce en annonce typisk i spil 35.000 gange pr. køb. I dag er tallet mere i retning af 5.000 visninger pr. køb, fordi annoncerne bliver mere målrettede mener Paw Saxgren.

Finans.dk