Mediabureauer og medier vil afskaffe telefax’en

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Samhandlen skal moderniseres og det skal ske i en åben og fælles standard for hele branchen. Ingen vil dog endnu sætte tal på, hvad en sådan effektivisering er værd.

Hvornår har du sidst brugt en telefax? Hvis du er i tvivl, så er det sådan en maskine, der kan sende papirdokumenter elektronisk, og som var meget moderne i den første del af 90’erne.

Den står sikkert de fleste steder stadigvæk, men bliver næppe brugt voldsomt meget efter, at e-mailen har taget over.

Sådan er det dog ikke på mediabureauer og medier, for i det herrens år 2009 er telefax’en fortsat det centrale kommunikationsværktøj for distribution af annonce-bookinger og ordrer.

Men det skal der gøres noget ved nu. I dag var der informationsmøde med deltagelse af mediabureauer og medier, hvor Media Trade blev præsenteret.

Der er tale om et initiativ, der skal gøre det muligt for bureauer og medier at handle i et rent elektronisk miljø: bookinger, ordrer og fakturaer.

“Meget belejligt med en sådan effektivisering midt i en krisetid, som adm. dir. Michael Thim, IUM, konstaterede. Han er også formand for mediabureau-udvalget i DRRB.

Han konstaterede også, at det var historisk at se alle mediabureauer og medier i samme lokale, og han håbede, det var et godt oplæg til at tage godt imod initiativet.

Michael Thim understreger, at det helt centrale er, at der bliver tale om en fælles og åben standard for hele branchen. Det er på den måde, det for alvor kan være en fordel for mediabureauerne.

Han medgav, at der ikke er tale om et kriseinitiativ. Første spadestik blev taget i 2006 af JP/Politiken og Berlingske, og annoncedirektør, Søren Hyldgaard, beskrevet meget præcist mediernes interesse.

“I 2003 var annonce-håndtering i Berlingske-koncernen raketvidenskab, hvor vi brugte store ressourcer på at få en annonce igennem til det rigtige sted på det rigtige tidspunkt og i det rigtige format. Annonceflow var en kompliceret, ufleksibel og ressourcekrævende proces. Men vi skal erkende, at kunderne ikke er så specielle, at de alle kræver særbehandling. Der skal standardiseres”, sagde Søren Hyldgaard.

Group M har været involveret i udviklingen, og derfor har man her brugt elektronisk fakturering siden september sidste år og bookinger siden januar i år. IUM er netop begyndt at bruge systemet.