Mediabureauernes uofficielle turnus-ordning

Peter Engholm
25@mail.dk

Nyt fra cv-centralen bekræfter, at der cirkuleres pænt rundt blandt landets mediabureauer – med fem bureauer i centrum.

Vi kunne ikke lade være – efter at have dykket ned i det sociale medie, cv-centralen Linkedin, for at se nærmere på reklamebureauer i form af Kunde & Co og PeopleGroup, så faldt blikket på mediabureauerne.

Her stikker hverken et eller to bureauer ud på samme måde som reklamebureauerne, men derimod en hel håndfuld.

130 personer på Linkedin har været beskæftiget på OMD. 124 personer er eks-Mediacom ansatte, mens 106 personer nævner, at de førhen har arbejdet hos Mediaedge:cia. Endelig har 100 personer Carat på listen over tidligere arbejdspladser, og 82 nævner IUM.

At de fem bureauer skiller sig ud, understreges af at de nærmeste forfølgere på CV-listen er Starcom med 28, Mindshare med 26 og PHD med 22.

Antallet af CV-hits følger bureauernes bruttoavancen – sådan nogenlunde, men det er nærliggende at antage, at også bureauets alder spiller ind. Mindshares bruttoavance burde således “berettige” til flere hits på CV’erne, men bureauet er på den anden side knap ti år gammel.

Kan man så konkludere, at over 500 personer har en af de fem store bureauer på CV’et? På ingen måde, for nærlæser man i udvalgte CV’er, aner man konturerne af et regulært bureauhop. Navnene går i høj grad igen, for der skiftes frit rundt mellem mediabureauerne – ikke kun internt i eksempelvis Aegis og GroupM, men også på tværs af koncernerne. En IUM-ansat kan både have været på PHD, Carat og Mediaedge:cia i årene forud.

Også på direktør-plan optræder Carat ofte på Linkedin: Peter Ottesen (Mediabroker), Niels Viby (Maxus), Johnny Twile (Havas) og Martin Baaring (Vizeum) har alle Carat på deres CV. Mens IUM optræder på CV’et hos direktørerne i Mediacom – Ulrik Thagesen og Jonas Hemmingsen – og Mindshare – Martin Rasmussen.