Man ser det dagligt: Mediabureauer og reklamebureauer arbejder sammen. Men næsten lige så ofte betones forskellene og konflikterne mellem de to bureautyper – en diskussion, der blussede op, da Danske Banks koncernmarketingdirektør Joachim Rubow forleden slog fast, at mediabureauet er bankens leadbureau.
Bureaubiz har bragt historier om mediabureauer, der går reklamebureauer i bedene og skaber indhold. Men i tilfældet Mediacom og ContentCph er situationen en helt anden. Her er det et mediabureau og et kreativt bureau, der ikke bare bor under samme tag – de har papir på hinanden. Godt nok ikke noget, der vedrører ejerforhold, men dog en juridisk aftale, der definerer det tætte samarbejde.
Og frem for at dvæle ved forskellene har parterne fundet de felter, hvor man kan holde hinanden i hånden og helt naturligt bringe kundens stafet videre.
“ContentCph er et kreativt bureau – et aktiveringsbureau, hvor kreativiteten bl.a. udmønter sig i at levere nye kanaler til målgrupper og begivenheder. Det skal ses i forhold til vores kompetencer, der klassisk set består at tage annoncørens problemstilling og finde de eksisterende kommunikationskanaler at få budskabet ud i,” siger Ulrik Thagesen, adm. direktør i Mediacom.
ContentCph fremhæver selv sin hybrid af reklame, media og digital, men kontaktpunktet til Mediacom er naturligvis mediadelen.
“Kommunikation er født ud af enten et medie eller et stærkt koncept. Vi tænker i koncepter og kan lære mere om medier. Ved at flytte ud til Antonigade og være i arbejdsmiljøet har vi adgang til ny viden – ikke på kundeniveau, naturligvis, men på medianiveau. Og det giver os meget mere kompetence og power, når vi taler med kunder og med andre medier,” siger Mads Toft, partner i ContentCph.
Man kunne godt forestille sig, at alliancen mellem de to bureautyper var opstået på tilfældigheder, og at man så havde fundet frem til fordelene hen ad vejen. Det er på ingen måde tilfældet – for både Mediacom og ContentCph var på udkig efter nye alliancepartnere.
“Vi ledte efter legekammerater og var startet i produktionsmiljøet, overvejede et digitalt setup – og endte med at kigge blandt mediabureauerne. Her fandt vi mest inspiration, og vi valgte det mediabureau med den bedste digitale forståelse,” siger Mads Toft.
At man fandt sammen med Mediacom, var måske ikke så overraskende. Ulrik Thagesen havde i år 2000 sit eget webbureau og må formodes at have en forståelse, der både dækker det digitale og iværksætterkulturen.
“Når kulturen og værdimatchet er nært beslægtet, så kan det give mening at blive en del af koncernen, men når folk som ContentCph har mere kant og er kulturelt forskellige fra os, så fungerer det ikke nødvendigvis at insource. Det fremmer heller ikke altid iværksætterånden at skulle indordne sig politikkerne i en stor koncern,” siger Ulrik Thagesen.
Den måske mest indlysende årsag til, at Mediacom og ContentCph skulle finde sammen, er imidlertid nok, at Mediacom har gjort noget lignende med andre bureauer. Et eksempel er Reload, en hybrid mellem mediabureauet og reklamebureauet. Og fra dette selskab er Mikkel Nybo så kommet til ContentCph.
“Vi har vores egne kunder – for 70 pcts vedkommende. Resten er kommet til i samarbejdet med Mediacom. Dertil har vi så fået Mikkel Nybo,” siger Mads Toft.
Hos Mediacom vil Ulrik Thagesen bestemt ikke afvise flere alliancer:
“Vi har plads til flere. Vil man have de dygtigste spidskompetencer over hele linjen, så støder man på kanten af de områder, man beskæftiger sig med – for man kan ikke alt bedst selv. Og så er detteen fornuftig måde at arbejde sammen på, og tidernes begrænsede risikovillige kapital gør i øvrigt også egentlige opkøb mindre sandsynlige. Samtidig har vi også høstet de nødvendige erfaringer omkring denne type samarbejde,” siger Ulrik Thagesen.