Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

PFAs øverste chef, Henrik Heideby, har meldt sin afgang, og pludselig myldrer det frem med anonym kritik af relationen til Umwelt - selvom den bygger på en 6 år gammel historie.

Da PFA i 2008 gennemførte en bureaukonkurrence, hvor Umwelt vandt, fortalte Bureaubiz om, hvordan bl.a. Henrik Heidebys søn Mikkel Heideby var på vej ind i bureauet.

Umwelt vandt og er siden blevet belønnet bredt for sit arbejde for PFA – bl.a. med en Grand Prix i Advertising Effectiveness Award – og daværende underdirektør i PFA, Søren Espersen, udlagde dengang over for Bureaubiz princippet for, hvordan arbejdet skulle foregå med et armslængde-princip.

At Mikkel Heideby er partner i bureauet har således været velkendt i de sidste 5-6 år.

Nu har Henrik Heideby så meldt sin afgang – og wupti, så dukker der en historie op om relationen mellem PFA og Umwelt. Det er Berlingske, der tager den op, og avisen noterer i sin lille varedeklaration, at den startede ved, at man fik et tip om, “at PFAs hoved- leverandør inden for marketing og reklame, Umwelt, er delvist ejet af Mikkel Heideby, som er søn af PFAs administrerende direktør Henrik Heideby.”

Det er der kommet en lang historie ud af, der bygger på en del anonyme kilder. En enkelt træder dog frem. Formanden for HK/Privat, Simon Tøgern, erklærer sig overrasket over relationen, og vil have sagen taget op i PFAs bestyrelse.

Den anonyme kritik kører på, at Mikkel Heideby i strid med de principper, som Søren Espersen i sin tid udlagde, rent faktisk har deltaget i arbejdet for PFA. Men det fremgår af historiens varedeklaration, at det ikke har kunnet dokumenteres, at Umwelt har fået særbehandling.

Hos PFA afviser koncern-direktør, Lars Ellehave-Andersen kritikken i en mail til Berlingske:

“I PFA har vi en politik om, at familiemedlemmer til ansatte – også til ledende medarbejdere – godt kan arbejde hos en leverandør til PFA. Det afgørende er i den sammenhæng, at det pågældende familiemedlem ikke kan være ansvarlig for kontakten med PFA. Denne politik er naturligvis også håndhævet i denne sammenhæng. Her har vi derudover sikret, at jeg som koncerndirektør med ansvar for salg og marketing har haft kontakten med og ansvaret for samarbejdet med Umwelt, der således er kørt uden om Henrik Heideby.”

Lars Ellehave erklærer samtidig, at PFA er meget tilfredse med samarbejdet:

“Umwelts kreative tanker har gang på gang bidraget til, at PFAs markedsposition er blevet styrket de seneste år. Vi er derfor både glade og stolte over det samarbejde, vi har og har haft med Umwelt. Både PFA og Umwelt har samtidig været opmærksomme på, at der, siden Mikkel Heideby købte sig ind som partner i reklamebureauet, har været nogle familiære relationer, som har skullet håndteres professionelt. Det har vi gjort.”

Hverken Martin Michael Hansen eller Mikkel Heideby har ønsket at kommentere historien.

Kommentarer

  1. Altså… hvad er der nu galt i go’ gammeldags nepotisme, det er jo win win for mange familier…
    -appropos vin… skål på det 😉 !!

  2. Jeg kunne forstå det var et problem, hvis Umwelt havde lavet dårligt arbejde for PFA. Men det er vist ikke tilfældet.
    Så kom igen Berlingske.

  3. Ja, skål Fritz… du er sgu så sød!
    Jeg forstår ikke hvorfor de er så sure på den avis, de skulle hellere være glade for alle de dejlige penge reklameluderne bruger – det er sgu’ da festligt når hele familien kan være med!

  4. Enig med Parup. Den kunde blev vundet i en 100% transperent bureaukonkurrence og der er leveret forretning hvert år lige siden, ligesom familierelationen blev meldt åbent ud i pressen da den blev kendt i 2008. der bør fandmer være grænser for hvor uvidende/dumme en bestyrelse kan foregive at være. Ligesom det er en eklatant fodfejl af en bestyrelsesformand at fuele en historie som ikke har sin gang på jorden, og som giver damage på den virksomheds troværdighed, som han er i spidsen for at varetage.

  5. Det er da mere interessant at tænke over, hvilke interesse Berlingske har i at skrive om en historie, som bureaubiz og Børsen skrev for mange år siden. Virker plantet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club