Mediefusion er blevet virkelighed

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Danske Medier er blevet stiftet og repræsenterer 1100 medier og 500 virksomheder. Garvet dagbladsmand er blevet formand.

Sidste sommer bejlede Danske Dagblades Forening til de andre branchemedier for at gå sammen i én fælles forening.

Den forening blev så en realitet her til formiddag, og det er sket uden de store sværdslag, idet forslaget er gået glat igennem ved de forskellige foreningers generalforsamlinger.

Organisationen Danske Medier kommer til at rumme godt 1100 medier, der udgives af knap 500 virksomheder

Foreningens første formand bliver Per Lyngby, der er adm. direktør og ansv. chefredaktør for Nordjyske Medier. Han har tidligere af to omgange været formand for Danske Dagblades Forening.

Bestyrelsen kommer til at bestå af 19 personer, heriblandt Rasmus Nielsen fra Altinget, Kristian Lund fra Dagens Medicin og Lis Hornø fra Forbrugerrådets blad Tænk.

Direktionen består af adm.dir. Ebbe Dal, viceadm. dir. Morten Helveg Petersen, journalistisk direktør Christian Kierkegaard, John Kristensen, Marianne Bugge Zederkof – dvs. de stiftende foreningers hidtidige direktører samt Thomas Rønnow fra Danske Mediers Arbejdsgiverforening.

De syv foreninger, der er med, er Danske Dagblades Forening, Foreningen af Danske Interaktive Medier, Danske Specialmedier, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Ugeaviserne, Radioerne og Digitale Publicister.