Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om ejerne af Agnes Cupcakes, der er blevet nervøse pga. mediestormen. Om at mærkede produkter oplever stor vækst. At tilliden til bankerne er helt i bund. Samt at myten om kvinders dårlige forhold til pensionsopsparing er en myte.

Efterårets mediestorm har fået ejerne af Agnes Cupcakes til at trække følehornene til sig og det betyder, at selskabet er kommet under rekonstruktion – det der tidligere hed betalingsstandsning.

Ifølge direktør Kristian Vangsgaard, som er stifter af selskabet, men ikke selv ejer noget af virksomheden, vil ejerne – deriblandt Martin Haugaard, der igennem MH Finans ejer 74 procent – ikke komme med flere penge, fordi de blev skræmt af virakken i medierne.

Historierne, der var fremme i efteråret handlede om, at medarbejderne fik besked på at lyve om, hvor friske kagerne var og de skulle skrive under på, at de accepterede at skulle betale 250.000 kroner, hvis de fortalte andre om interne forhold i virksomheden.

Samtidig blev Kristian Vangsgaard citeret for at kalde medarbejderne for ‘wannabe reality-tv-stars’.

Kristian Vangsgaard fortæller til Børsen, at medieomtalen har været hårdere ved Agnes Cupcakes end den tilsvarende negative omtale var med Joe & The Juice.

Årsagen er ifølge direktøren, at sidstnævnte har eksisteret i ti år og derfor har et veletableret brand , mens Agnes Cupcakes kun har været på markedet i halvandet år.

Efterfølgende indgik Agnes Cupcakes en overenskomst med HK, som de samtidig lavede en stor reklamekampagne sammen med (Børsen, p. 16-17).

Vi elsker mærkede varer

Produkter med mærkningsordninger oplever stor vækst.

F.eks. er Coops miljøvenlige serie Änglamark og discount serien Coop X-tra vokset ca. 20 procent det seneste år.

Ifølge eksperter er det fordi, danskerne elsker historier om hvor varen kommer fra samt, at mærkning giver varen en identitet. Samtidig gør det hverdagen nemmere, når man kan systematisere indkøbet efter nogle serier.

Også fairtrade oplever vækst. Fairtrade salget steg sidste år med 20 procent, viser nye tal fra Fairtrade (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 13).

Tillid til banker i kraftigt fald

Selvom den værste mediestorm om finanskrisen er redet af overfor finanssektoren, døjer banker stadig med et blakket image.

Det viser en ny undersøgelse, der er udført af Infomedia for Dansk Kommunikationsforening.

Undersøgelsen er foretaget manuelt blandt 130.000 artikler og indslag om danske banker, pensionskasser og forsikringsselskaber, hvor man har optalt negative, neutrale og positive artikler.

Det pudsige er, at kun i eet kvartal over de seneste fire år, oversteg antallet af negative historier de positive.

Undersøgelsens andet ben, YouGovs brandindeks viser, at de kritiske artikler havde en stor betydning. Tilliden til bankerne, som holdt hårdest for, er faldet med mere end 75 procent i forhold til niveauet før krisen.

Forsikringsbranchen gik bedst fri af krisen (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 4).

Myte har ikke hold i virkeligheden: Kvinder er gode til pensionsopsparing

Myten om, at kvinder er dårligere til at spare op til pensionen end mænd, er blot … en myte.

Nye tal viser, at kvinderne i mange år har været foran mændene i indbetalinger, men at de to køn nu ligger lige.

Forsikring & Pension oplyser, at i årene 1995-2005 indbetalte kvinder en større del a deres løn til pension end mænd.

Siden da har mændene indhentet kvinderne, så begge køn nu indbetaler 11 procent af deres løn til den tid, hvor man er stoppet med arbejdet.

Kvinder er i højere grad end mænd fan af livrenter (Børsen, p. 30).

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club