Meget er nyt i Koda – inkl. bureauet

Peter Engholm
25@mail.dk

Foreningen, der sikrer betaling for offentligt spillet musik, har fået ny direktør, ny strategi og nu også ny visuel identitet.

Koda

Koda er en nonprofit medlemsforening, der sikrer, at musikskabere får betaling, når deres musik spilles offentligt. Foreningen er tidligere blevet beskyldt for at hænge lidt i bremsen, når det kom til nye distributionsmuligheder inden for musik. Men forandringens vinde har blæst ind over Koda de seneste år, og udover en digital oprustning er det blevet til ny direktør, ny strategi og nu også en ny visuel identitet.

Det nye design er udviklet af design- og brandingbureauet Kontrapunkt og nu implementeret på alt fra brevlinje over billedstil til hjemmeside og skilteelementer.

Bureauet fik for over et halvt år siden til opgave at omsætte Kodas nye strategi og vision til en ny visuel identitet. En identitet, der udtrykker “forretningsmæssig soliditet og troværdighed med musikalitet”.

“Koda er i gang med en stor forandring i disse år, og det ville vi gerne signalere i den grafiske profil. Vi har arbejdet på at finde et udtryk, der på en gang fortæller en historie om nye tider og samtidig holder fast i det gode fra fortiden – symboliseret ved noden, der jo helt præcist beskriver, hvad vi er sat i verden for,” siger Koda-direktør Anders Lassen.

Noden i det nye logo er placeret i slutningen af navnet Koda og ligner fra afstand det velkendte registreringsmærke ®. Dermed fortæller logoet præcist, hvad Koda er sat i verden for. Nemlig at passe på musikrettigheder.

Designeren bag den nye identitet, Peter Folkmar fra Kontrapunkt, fortæller:

“Koda har flere roller. De passer på komponisternes rettigheder, de udbetaler penge til sine medlemmer og endelig støtter de aktivt det danske musikliv. Derfor udviklede vi et visuelt sprog bestående af farvede rektangler. Tilsammen udgør de et sæt ‘klangflader’, som man kan skrue op og ned for og som kan målrettes Kodas forskellige målgrupper. Kodas nye logo består af det sorte kvadrat, som udtrykker stabilitet og seriøsitet. Nedenunder kigger musikken frem i form af forskellige farveflader, som giver logoet et dynamisk og levende udtryk.”

Sammen med udarbejdelse af det nye logo har Kontrapunkt også leveret kommunikationsanvisninger for Koda’s brug af designelementer som farver, skrifttyper og billedstil.