Mens vi venter på bedre tider: Her er en række udfordringer for marketing

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Er det svært at tænke fem år frem i tiden? Men der kommer bedre tider igen, og om fem år skal bureauer og marketingafdelinger møde et helt anderledes medielandskab. Her er et bud på nogle af udfordringerne.

Giver det mening at tale om fem-års planer på et tidspunkt, hvor de fleste holder vejret og dårligt tør tænke tre måneder frem?

Det mener det amerikanske blad, AdAge. Selvom det kan være svært at tro på lige nu, så går krisen over igen på et tidspunkt og så vil forbrugerne igen bruge af de penge, som de lige nu går og holder på.

Derfor har bladet offentliggjort en artikel, hvor man lister en række forandringer, der vil have betydning for marketingindustrien om fem år, og som man derfor lige så godt kan begynde at forberede sig på.

Godt nok anfører bladet, at tv stadig vil være det medie, der har størst reklameomsætning. Men også kun lige akkurat.

Online vil nemlig være lige i hælene på tv. Og mobilen vil være det medie, der vækster mest. Ifølge AdAge vil mobil-mediet stige fra 1 procents andel i dag til 5 procents andel om fem år.

Men under disse hovedoverskrifter vil det være et markant anderledes medielandskab, man som annoncør skal agere i, og AdAge lister en række konkret punkter.

Kom i gang med mobilen
I 2017 vil tre mia. smartphone-brugere bidrage til en datatrafik, der vil være 15 gange tungere end i dag. For flere og flere forbrugere, vil den vigtigste skærm, være den, som ligger i deres lomme.

Mobilen er et vindue ind til forbrugernes sjæl: Den er personlig, fyldt med data og med indhold. Og den kan fortælle, hvor forbrugeren befinder sig.

Om brands bliver inviteret indenfor på mobilen, afhænger af om marketing- og reklamefolk forstår, hvad det er forbrugerne har brug for i det mobile miljø.

Reklamer på mobilen er kun en lille del af det at være tilstede på mobilen – og langtfra den vigtigste.

Kampen vil blive vundet af dem, der kan bruge mobiltelefoner og mobile platforme til at tilbyde forbrugerne reel brugsværdi og ‘convenience’, i stedet for bare at forstyrre med reklamebudskaber.

Og det skal være nu! Det er stadig billigt, så du kan teste og benchmarke. Men husk, at det ikke kun er reklamer du skal bruge penge på.

Budgettet til mobilereklame bør om fem år udgøre omkring 10 procent af budgettet.

TV-målinger vil ændre sig

TV er og bliver den bedste måde at fortælle en brand-historie på, skriver AdAge. Det vil fortsat være et effektivt medie – men tv-markedet er i dag ikke effektivt – det er præget af en relativ primitiv tilgang til køb af målgrupper.

Der er for mange reklamer, der vises overfor den forkerte målgruppe og samtidig ser heavy tv-users reklamerne alt for mange gange.

Som i andre sammenhæng vil data komme til at ændre måden, man arbejder med tv på. Micro-targeting vil begynde at give mening og det vil ikke blot ændre marketing mix’et, men også forretningsstrategien og produktudviklingen.

Reklamebureauerne  bliver nødt til at gentænke forbrugerindsigten og de kreative processer og udvikle flere klare udsagn til de veludviklede kundesegmenter frem for de klassiske og mere emotionelle budskaber.

I dag taler man meget om forbrugernes engagement. Men hvis man kan finde ud af, hvad der foregår inde i forbrugernes hjerner, vil det give mere indsigt i forbrugernes adfærd.

Måling af ’Reach’ og ’awareness’ er ikke tilstrækkeligt. Målinger skal fokusere på, hvad der kommer ud af tv-reklamen og ikke på hvor mange man når.

Brugeroplevelse er det nye 30-sekunders spot

Brugeroplevelsen er ofte noget man forbinder med, at website og app skal fungere godt for brugeren. Men brugeroplevelse er mere end det.

En bedre bruger-interaktion og brugeroplevelse skal anvendes gennem hele oplevelsen af brandet.

Et eksempel på dette er British Airways, der har simplificeret deres brugerdatabase på en måde, der gør det nemmere for luftfartsselskabet at gøre hele flyveoplevelsen personlig.

Vi skal tænke på den rolle brands spiller i forbrugerens liv og ikke kun i de øjeblikke hvor interaktionerne finder sted, siger Mathew Ray, der er senior VP director of creative technology på reklamebureauet Mullen.

Tænk brugeroplevelser bredt og design alle bruger-interaktioner som en web user-experience ekspert ville gøre – og få gerne hjælp fra dem i øvrigt.

Fusionèr marketing og it

CMO’s bruger masser af tid og budget på analyser og automatisering. Brand-oplevelser og teknologi bliver mere og mere integrereret.

Derfor er det uundgåeligt, at marketing og it arbejder mere og bedre sammen.

I fremtiden bliver alle virksomheder teknologiske. Forbrugerne bliver mere og mere besatte af gadgets, mens marketing får flere og flere teknologiprægede værktøjer.

Forbrugerne har ikke tid til at vente på, at virksomhederne nedbryder siloerne mellem marketing og it. Måske er der brug for en ny rolle: chief marketing technologist!

Find en anden betalingsmodel med bureauerne

Det er på tide, at bureauerne og kunderne finder sammen i performance-baserede aftaler, hvor man belønner effektivitet og ikke opgør efter timesedler.

Det er stadig alt for få gange et bureau bliver belønnet efter deres performance, i hvert fald i USA, hvor et studie viste, at kun 4 procent havde brugt den form for aflønning.

For at bureauerne kan blive samarbejdspartnere i stedet for sælgere, er det nødvendigt, at bureauerne gør deres omkostninger synlige. Samtidig er det nødvendigt, at marketingfolk er åbne overfor nye afregningsmodeller.

 Lad dit bureau have andre spændende kunder

Selvfølgelig kan det være en dårlig ide, hvis ens bureau har et konkurrerende brand som kunde. Men på den anden side, skal man også passe på ikke at være for restriktiv. For selv om man selvfølgelig skal sikre sig vandtætte skotter, så kan man begrænse sig selv i valget af reklamebureau, hvis man går for højt op i, hvilke andre kunder de har.

Især hvis man er en international virksomhed, vil det begrænse ens valg af bureau, hvis man er nervøs for bureauets relation med andre lignende kunder.

Kilde: Adage

Læs den amerikanske udgave her