Mensch er Danmarks bedste print-bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Bureauet vinder 3 ud af 5 kategorier samt den overordnede pris, Auroraprisen 2010, i dét, der kan betegnes som det uofficielle DM i print.

Mensch gjorde comeback i rollen som øretæveindbydende stærk på print, da Jyllands-Posten i dag – og for 40. gang gennem årene – uddelte Auroraprisen for de bedste annoncer i dagblade og magasiner.

Sidste år blev det til 4 nomineringer, men ingen priser. I år var Mensch nomineret med 5 kampagner – og denne gang var der udbytte: Det blev til 3 priser i de i alt 5 kategorier, og dertil skal lægges Auroraprisen.

Den gik til Menschs kampagne for Politiken Plus, der således ikke kun vandt i sin kategori (Langvarige forbrugsgoder).

“Fantastisk art direction. Overvældende og storslåede fotos med høj international klasse, tilsat en elegant og præcis overskrift. Kort sagt. Sådan skal en helside i et dagblad snittes,” lød motivationen fra juryformand Thomas Hoffmann, kreativ direktør på &Co, da han motiverede valget af Auroprisen 2010.

Auroraprisen er en af Danmarks ældste reklamepriser, og Jyllands-Posten har indstiftet den som en udmærkelse til annoncører og reklamebureauer, der på bemærkelsesværdig vis har brugt printmediets muligheder til at skabe dagblads- og magasinannoncer på et højt kreativt niveau.

“Tillykke til vinderne. Kampagnerne vidner om, hvor gode annoncører og reklamebureauer er til at se de kreative muligheder, så printmediet får gennemslagskraft,” siger annoncedirektør Morten Werge Kallmayer, Jyllands-Posten.

Overrækkelsen af hovedprisen blev sendt som live-tv på Jyllands-Postens erhvervssite epn.dk. Et redigeret indslag vil senere kunne ses på www.auroraprisen.dk. Her kan man også se alle nomineringerne og juryens begrundelse for valget af kampagner – og i øvrigt høre den sædvanlige disciplin i forbindelse med awards: Speakerens fejludtalelse af bureaunavne.

Vindere – Auroraprisen 2010

Langvarige forbrugsgoder og Auroravinder:

  • Annoncør: Politiken.
  • Bureau: Mensch

    Kreative: Frederik Preisler, Espen Sørensen, Christina Tønnesen & Morten Fabricius

Kortvarige forbrugsgoder

  • Annoncør: Bianco Footwear
  • Bureau: & Co.

    Kreative: Thomas Hoffmann og Martin Storgaard

Business to Business

  • Annoncør: Deloitte
  • Bureau: Mensch

    Kreative: Peter Dinesen og Lars Hancke

Stillingsannoncer

  • Annoncør: Deloitte
  • Bureau: Mensch

    Kreative: Peter Dinesen og Lars Hancke

Ikke-kommercielle annoncer

  • Annoncør: Dansk Folkehjælp
  • Bureau: BBDO

    Kreative: Peter Dubienko og Casper Brun

Aurora Youngsters

  • Annoncør: Røde Kors
  • Bureau: Kreativ Basis hold 16

    Kreative: Betine Sauer, Marlene Vagn, Caroline Have, Benjamin Bang og Dea Koch.

Aurora-juryen 2010:

Bjørn Karsholt, DRRB, Thomas Hoffmann, & Co., Viggo Linde Thomsen, Nørgaard Mikkelsen, Dorte Nielsen, Den Grafiske Højskole, Ole Andersen, Wonderful Copenhagen, Frank Vilstrup, Bullguard, Simon Wooller, Halbye Kaag JWT