Mensch hjælper B&O med at vokse i Kina

FiG

Ny kommunikation og en vækststrategi sigter mod at skaffe kunder fra andre typer luksus-mærker.

Det har vist sig at være en god ide for Mensch, da bureauet for to år siden ansatte Jacob Johansen, der kom til bureauet efter en årelang karriere i den kinesiske bureauverden.

Siden er det lykkedes at lande adskillige kunder til det kinesiske marked, og man har også åbnet et Mensch-kontor derude.

Nu kan man så også fortælle om, at det danske designikon, B&O, har fundet vej til Mensch. B&O er en virksomhed med betydelige problemstillinger og her kan Kina spille en betydelig rolle i forhold til at skaffe ny fremgang.

Det er dog også et marked med skarp konkurrence. B&Os Olufsens typiske kategori – high end A/V – eksisterer ikke i Kina. Når der ikke er en produktkategori, og følgelig ikke en etableret kundegruppe, er det således ikke muligt blot at positionere sig inden for sin vante kategori og vokse dér.

Det er baggrunden for en vækststrategi og ny kommunikation, som Mensch har hjulpet B&O med.

Konceptet er udviklet af Andrew Smart, Espen Sørensen, Sisi Yu og Jacob Johansen i et samarbejde mellem kontorerne i København og Shanghai. Som fotograf er valgt stillfotografen Martin Juul fra Danmark.

Kommunikationen rummer bl.a. en serie annoncer, billboards og lufthavnsplakater, der iscenesætter Bang & Olufsen som den ultimative selvforkælelse for sofistikerede mennesker med hang til noget ud over det sædvanlige.