Mensch og In2media bag omfattende brandingprojekt på overset firma

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Mensch har stået for branding-processen, mens In2media har stået for den nye hjemmeside – og samarbejdet har været rigtig, fortæller en tilfreds kommunikationschef.

Engang var der noget, der hed Geoteknisk Institut – men det er reelt 10-15 år siden. Her blev instituttet nemlig gjort til en erhvervsdrivende fond og omdøbt til Geo.

Problemet er bare, at selvom virksomheden har gjort det godt og er markedsleder på sit område, så er den gode historie overset, og brandet nærmest ikke eksisterende.

Det skulle der gøres noget ved, og det gik kommunikationschef Ann Sophie Friis i gang med, da hun kom til virksomheden for et års tid siden.

I første omgang skete det med Mensch som partner, og bureauet har stået bag en omfattende proces, hvor man har skabt en ny identitet, nyt logo og en ny tagline: Subsurface Expertise.

”At forandre en virksomheds identitet fra A til Z rører ved mange følelser – særligt for medarbejderne. Det er ikke bare en branding øvelse, men også en afgørende intern kommunikations- og ledelsesøvelse. Det vigtigste i hele processen har været at få medarbejderne og hele organisationen med”, siger Ann Sophie Friis og fortsætter:

”Hvis Geo’s medarbejdere ikke kan se sig selv som en del af den nye grundfortælling og identitet, er det intet værd.”

Derfor har der også været arbejdet meget med interne processer, før man i foråret var klar til at sætte gang i udviklingen af en ny hjemmeside. Her faldt valget på In2media.

“Og sikke en god oplevelse. Mensch har været rigtig gode til at tænke og arbejde overordnet samtidig med, at de er gode til den kommunikative snitflade, så resultatet bliver spændende. In2media var så på deres side rigtig dygtige til at arbejde videre med dyb respekt for Mensch’s arbejde. Så det har virkelig været en god oplevelse,” siger Ann Sophie Friis.

Lige i denne tid kører der annoncer for Geo, men det helt grundlæggende i hele projektet har handlet om at få hold på historien – både hos medarbejderne og kunderne.

“Vi har et godt navn i branchen – men havde ikke noget brand, forstået som en defineret identitet, der stemte overens med den ledende markedsposition, vi har. Når vi spurgte kunderne, så fik faktisk rigtig god feed-back, og vi havde derfor en rigtig god historie, som bare ikke rigtig blev fortalt. Vi er markedsleder, og så bør vi også optræde som sådan,” siger Ann Sophie Friis.

Hos Mensch taler Christina Tønnesen om mod.

“Det er følsomt at skifte visuel identitet i en virksomhed, og dem der har prøvet det ved, at det ikke kun handler om skiltet ude på vejen. Det drejer sig om alt lige fra design på biler, kraner, arbejdstøj, flag, power point og meget mere – og så selvfølgelig hele den eksterne kommunikation. Samtidig skulle vi finde ind til de kernebudskaber, som reelt kunne være med til at skabe vækst for Geo i fremtiden,” siger Christina Tønnesen.