Det er ikke et prangende regnskab, som Mensch har afleveret for 2022, men resultatet fremkalder ingen rynker. Det er der flere forklaringer på.
En umiddelbar er, at nogle projekter blev udskudt. En anden er, at det ikke er al aktivitet, der kan ses i regnskabet. Mensch taler selv om, at de er blevet flere, og ser man på det gennemsnitlige antal fuldtidsmedarbejdere, så er det steget fra 10 til 11. Det er dog et gennemsnit hen over året, og kan således dække over tilgang af flere hoveder i løbet af året. Desuden har bureauet også folk på Virksomhedsskatteordningen samt andre typer ansættelser.
“Det er klart, at hvis man alene ser på udviklingen i tal, så har de øgede omkostninger kostet på bunden. Men for os handler udviklingen af Mensch også om kompetencer, og derfor har vi i 2022 investeret i blandt andet flere folk. Det er ressourcekrævende at ansætte og onboarde nye folk. Det tager noget af den tid, man ellers kunne sælge til kunderne. Men det er en del af vores strategi ‘Mere Mensch’, så reduktionen i overskuddet er helt efter planen,” siger managing partner Christina Tønnesen og tilføjer:
“Derfor tager vi det helt roligt.”
Det skal da også nævnes, at Mensch’s nøgletal grundlæggende er ret solide
Christina Tønnesen fremhæver desuden overtagelsen af Another ved årsskiftet samt, at Mensch har fastholdt det kreative niveau, som blev belønnet i danske og internationale konkurrencer – blandt andet Danmarks mest vindende kreative case ved Danish Digital Award.
“Desuden donerer bureauet fortsat en del af sit overskud til sit overordnede formål – at gøre verden en lille smule mere menneskelig. Det har i 2022 ført til, at Mensch har involveret sig i en række projekter med fokus på klima, sundhed, kunst og minoriteters rettigheder. Donationen svarer til ca. 15 pct. af årets resultat,” siger Christina Tønnesen.
Nøgletal for Mensch
- Bruttoavance 17,946 mio. kr. -4,6 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,634 mio. kr. -13,3 pct.
- Lønandel 53,6 (43,9)
- Resultat før skat +5,008 mio. kr. -28,5 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz