Mercedes skifter mediabureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En international pitch flytter budgettet til Publicis. I Danmark giver det Zenith luft under vingerne – sammen med andre kundegevinster.

I mandags kom det frem, at Jysk har valgt at flytte sit mediebudget for 17 lande fra MEC til Aegis i Aarhus. Nu viser det sig at MEC også har måttet sige farvel til Daimler/Mercedes.

Det er dog en af den slags, hvor mediabureauerne i Danmark bliver ramt af noget ude i den store verden. Bureauskiftet er resultatet af international pitch, der er resulteret i et skifte fra WPP til Publicis.

Der skal formes et selvstændigt selskab under Publicis, til at håndtere budgettet, og i Danmark og Sverige bliver det ZenithOptimedia, der skal håndtere kunden.

Det glæder selvfølgelig adm. dir. Stine Halberg. Mercedes kommer oven i, at selskabet hen over sommeren også har vundet SCA (Mölnlycke) i 46 lande samt Bacardi Martini i Europa – begge vundet fra Aegis.

“Zenith levede i nogle år en noget mere anonym tilværelse i Danmark, men for to år siden besluttede vi, at bureauet skal udvikle sig til at være et ligeværdigt søsterselskab til Starcom under moderselskabet Vivaki Danmark. Kundegevinster som disse hjælper os godt på vej til at realisere dette,” siger Stine Halberg.

Konkurrencen om Daimler har stået mellem tre bureaugrupper, og selskabet har ønsket at få konsolideret sine media-aktiviteter med henblik på både større effektivitet, kvalitet og innovation.