DM-prisen har længe været awarden med den største gevinstchance. Ved de seneste fire arrangementer er i snit halvdelen af de indsendte arbejder belønnet med en nominering. Og efter at arrangøren, Post Danmark, udvidede og graduerede med guld, sølv og bronze – samt havde en lille håndfuld specialawards – var der priser til godt hver fjerde indsendte arbejder.
Nu strammer Post Danmark imidlertid op over hele linjen – uden at forfalde til elitær tørvetrilleri, tværtimod, for der bliver lagt mere vægt på fest.
Men først kategorierne:
“Vi har slanket antallet af kategorier, så der nu er 6 i alt mod 8 de seneste år. Freestyle er droppet, og Salgsbrevet og Low-cost er slået sammen til én kategori; Enkel og Effektiv. Det sker i lyset af, at Salgsbrevet typisk er en del af større tiltag, og at man ikke udelukkender arbejder med én kanal. Samtidig har vi halveret antallet af særpriser, så der nu er to: Årets Kreative Team og Årets Direct Marketingstrateg(er),” siger Susanne Rose Plum, chef for reklame & media i Post Danmark.
Skærpelsen – der også gælder i indsendelseskravene – slår allerede nu igennem, idet der ved deadline var indsendt 84 arbejder til bedømmelse. Det skal ses i forhold til 106 indsendte arbejder sidste år. Man skal fem år tilbage for at se et tocifret antal indsendelser.
“I vores optik er det et fint antal indsendelser, for de fordeler sig ligeligt mellem de seks kategorier. Vi har benyttet lejligheden til at øge eksklusiviteten blandt vinderne. De senere år er der uddelt guld, sølv og bronze i hver kategori, men i år er der som udgangspunkt kun en guldvinder. Sølv og/eller bronze uddeles kun i exceptionelle tilfælde,” siger Susanne Rose Plum.
Også på selve arrangementet går Post Danmark nogle år tilbage for at søge inspiration:
“DM-dagen har primært været en prisoverrækkelse, og derfor ændrer vi nu doceringen: Det faglige indhold vil på selve dagen koncentrere sig om én stor keynote-speaker. I stedet begynder vi DM-dagen lidt senere, således at prisoverrækkelser og middag forholdsmæssigt fylder mere. Den faglige del vil vi trække ud over en række lokale arrangementer efterfølgende, så DM-dagen dermed får en længere levetid,” siger Susanne Rose Plum.
Direct Marketing Dagen afvikles den 31. maj i Kulturkajen Docken i Københavns Nordhavn.