Metro: DSB’s nye pay-off er en efterligning

Peter Engholm
25@mail.dk

Metroselskabet har i to års reklamekampagner sagt ”Vil du med?” og ”Skal du med?” til sine passagerer. Nu lægger DSB sig i samme spor med sit ”Kom med” – til Metros overraskelse.

Opdateret: DSB finpudsede for nylig sit logo og skiftede payoff fra “Lige til” til “Kom med”.

“Derfor siger vi nu til danskerne: Kom med. Som i en åben, ydmyg imødekommende invitation”, sagde adm. direktør i DSB, Søren Eriksen, ved præsentationen.

Men den københavnske Metro – lillesøsteren på skinner – har umiddelbart svært ved at følge DSB-direktørens beskrivelse, for der ligger i mindre grad noget ydmygt og inviterende i payoff’et, snarere noget efterlignende. For Metro spørger bl.a.sine passagerer “Vil du med?”

“Vi er i Metroselskabet overraskede over, at DSB lægger deres slogan så tæt op ad vores. Vi er glade for vores payoff, som er dialogorienteret og bruges på mange måder: “vil du med?” “er du med?” “skal du med?”. Vi har brugt dette pay-off siden 2007, hvor vi åbnede Metroen til lufthavnen,” siger Nina Kampmann, trafikpolitisk chef i Metroselskabet.

Hendes reaktion på DSBs payoff er blandet, for selskaberne deler i høj grad passagerer – hver anden passager i metroen er på vej til eller fra et DSB-tog, så når det går godt for DSB, så går det også godt for Metroen.

“Vi føler os da også gratuleret af det. DSB må jo synes, at vi har et godt payoff – og det er jeg enig i. Det er naturligt nok, at DSB vælger at bruge ordet “med”, da deres produkt – ligesom Metroen – drejer sig om at køre folk med tog. Men det er måske ikke så opfindsomt at lægge sig så tæt på Metroens payoff. Det næste bliver måske, at DSB maler togene hvide,” spørger Nina Kampmann.

Netop tilfredsheden med “Vil du med” gør også, at Metroen ikke just går med overvejelser om at skifte – for igen at diffentiere sig fra DSB.

“Metroselskabet tænker ikke på at skifte til et andet pay-off, selvom vi i en eller anden grad er blevet efterlignet af DSB, der ganske vist sammenlignet med Metro er en meget stor spiller på markedsføringsområdet,” siger Nina Kampmann.

Det smigrende i at føle sig efterlignet af storebror bliver da også overgået af et øget besvær med en klar prolering, mener Metros trafikpolitiske chef.

“Nu er det en smule sværere for Metroen at fremstå helt selvstændigt, for der kan potentielt opstå nogle misforståelsesmuligheder for passagererne. Det er naturligvis i kommunikationssammenhæng lidt upraktisk,” siger Nina Kampmann.

Den grundlæggende holdning i Metroselskabet er, at DSB ikke er en konkurrent, men en samarbejdspartner. Og selskaberne laver da også fælles markedsføring i visse sammenhæng, men DSB har udviklet “Kom med” uden at invitere Metroen med.

Der kan måske være en fordel i at trække på samme hammel kommunikativt – når nu I begge transporterer passagerer på skinner …

“Direkte adspurgt gætter jeg ikke på, at tanken fra DSB’s side har været, at der skulle laves et fælles payoff for al kollektiv trafik, da jeg tror, at DSB har brug for – som Metro – at kunne levere budskaber til de rejsende, der er klare og umisforståelige,” siger Nina Kampmann.

DSBs koncernmarketingchef, Morten Bo Berthelsen, har denne kortfattede kommentar:

“Vi er glade for vores nye payoff ‘Kom Med.’ Vi er i vores arbejde ikke stødt på problemer med at kunne anvende ‘Kom Med’ som DSB’s payoff.”

(Kommentaren er kommet efter udsendelse af nyhedsmail)