Bureauet bag kedsomhedsknappen

Camilla Maria Tullin
freelance journalist

Tidligere journalist på Ekstra-Bladet Michael Jeppesen står bag Nationalmuseets nye kedsomhedsknap. Her fortæller han om hvordan hans 2 år gamle bureau forsøger at nedbryde barrieren mellem reklamer og journalistik.

For lidt over 2 år siden startede Michael Jeppesen bureauet Must med ambitionen om at skabe en helt anden slags markedsføring end den traditionelle.

Bureauet har opfundet en kedsomhedsknap til Nationalmuseet, som blev lanceret i påsken og som har været omtalt i flere medier og som på nuværende tidspunkt har fået museets besøgstal til at stige med 40 procent og salg af årskort til at stige med godt 500 procent.

Bureaubiz har mødt Michael Jeppesen – der har arbejdet som journalist på bl.a. Ekstra Bladet og hos DR, og også har arbejdet med reklame og events i firmaet Newdeals – for at høre, hvad det er hans bureau kan, som er anderledes og Michael Jeppesen starter med dette statement:

”Tiden, hvor reklamer virkede, er slut. Nu er det kun virkeligheden, vi forholder os til.”

Michael Jeppesen fortæller endvidere, at når han laver et tv-program, oplever han, at mange tusinde mennesker ser med og snakker om det.

Et tv-program fylder i medierne og har indflydelse på, hvordan folk tænker og handler, og de egenskaber forsøger Must altså at overføre til markedsføring ved at nedbryde barrieren mellem reklamer og journalistik.

Michael Jeppesen forklarer, at der indtil for få år siden var ubrydelige mure mellem journalistik og marketing. Det eneste sted, hvor brands kunne kommunikere, var gennem annoncer. Sådan er det ikke længere. Pludselig kan alle få seere, og derfor startede han Must.

Så hvad er det præcis I laver?

”Vi laver selvstændige journalistiske produkter for fjernsynskanaler, organisationer, brands, os selv og mange andre. F.eks. arbejdet med produktionen af en film for DFDS, der har en ambition om at åbne en restaurant med en Michelin-stjerne på Oslobåden. Vi har udviklet idéen, udviklet konceptet, følger processen, og laver en hel tv-produktion om det. Det er både spændende og dramatisk, men det er i den grad også et produkt i sig selv”, siger Michael Jeppesen og fortsætter:

”Folk elsker at se Gordon Ramsay i Hells Kitchen. Hvorfor skulle de så ikke også elske at følge, om det lykkes Oslobåden at få en Michelin-stjerne?”

DFDS har ansat den erfarne tidligere Noma-kok, Søren Westh, til at hjælpe dem på rejsen. Og kokkene har fået en ny chef, Christian Mortensen, der er tidligere køkkenchef på Kul i Kødbyen og The Paul i Tivoli, der fastholdt en Michelin-stjerne i 7 år. Filmen har til formål at kommunikere, at Oslo-båden kan noget særligt, når det kommer til mad, uanset om de lykkes med at få en Michelin-stjerne.

En teaser til første episode af serien kan ses her:

Michael Jeppesen fortæller også om kedsomhedsknappen:

”Vi har for Nationalmuseet produceret en film henvendt til børn – og deres forældre – om, Nationalmuseets kedsomhedsknap, som børn kan trykke på, hvis de keder sig.”

Et tryk på kedsomhedsknappen sætter gang i nogle spændende, livagtige oplevelser, siger han:

”Her tager vi udgangspunkt i, hvad barnet føler. Barnet keder sig. Barnet kan ikke forholde sig til udstillingerne, så barnet er nødt til at have en åbning ind til noget mere livagtigt og spændende. ”


Filmen om kedsomhedsknappen kan ses her: www.facebook.com/nationalmuseet/videos/10155648662739132/

Hvilke kunder har jeres bureau?

”Vi producerer f.eks. til DR Ramasjang, DR2, Discovery, TV2, forsikringsselskaber, gardinfirmaer, REMA1000, Roche og DFDS. Selvom historierne og fremgangsmåden er forskellig fra gang til gang, så er det samme grundidé, der bygges på til dem allesammen.”

Den formel, som Must bygger på er ifølge Michael Jeppesen, at man finder ind til kernen af målgruppens problem, løser det og fortæller det på en ”original og interessant måde”.

Kan kombinationen af reklame og journalistik ikke risikere at udvande troværdigheden?

”Selvfølgelig. Det ville være vanvittigt, hvis TV-Avisen var sponseret af Mærsk. Så det er ikke den vej, at journalistikken kan gøre underværker for brands. Det er de journalistiske virkemidler, der kan give reklamen som fænomen, nyt liv. Brands kan ligeså vel forholde sig til virkeligheden, som journalistiske medier kan gøre det,” siger han og fortsætter:

”Men når det er sagt, så man dog erkende, at journalistikken allerede er svækket. Så måske sponserer Mærsk ikke TV-Avisen, men går du igennem en dags historier i medierne, vil du finde, at størstedelen af dem i en eller anden grad stammer fra kommunikationsafdelinger og PR-bureauer.” 

Hvad er fordelene ved denne form for markedsføring?

”Fordelene handler om øget troværdighed og øget engagement. Det gør en verden til forskel, hvis man skaber noget, der skaber følelser hos ens målgruppe. Så kan traditionel markedsføring godt gå hjem og pakke sig. Efter blot én DFDS kampagne næsten fordoblede vi affiniteten for Oslobåden.”

Han fortsætter:

“Det er selvfølgelig også dejligt at opleve, at man laver noget, som folk gerne vil se. Noget som ikke skal presses ned i hovedet på målgruppen.”

Hvad kan andre lære af jeres måde at lave indhold på?

”Alle dem, der arbejder med content kunne godt bruge noget mere tid på især cast og tilrettelæggelsen. De ville få et chok, hvis de kom med på en tv-produktion. Det er meget lidt, der er overladt til tilfældighederne, og der er ikke et sekund i det endelige produkt, der ikke har en bestemt hensigt”, siger Michael Jeppesen. 

Must er ifølge dem selv et kryds mellem en redaktion og et reklamebureau, som arbejder med tv, video, native ads, events, podcasts, bøger, strandbarer og bibelskoler.