5 hurtige fra årets CMO

Victoria Dahl Understrup,
Redaktionsassistent hos Bureaubiz

Tivolis CMO, Michala Svane, er blevet kåret til årets bedste. Prisen blev uddelt i Aller-Huset sidste fredag, hvor The M List 2020 også blev lanceret. Vi har talt med Michala Svane om, hvad der gør hende til årets CMO.

Hvorfor løb du med sejren i år?
Det var et rigtig stærkt felt med meget dygtige kandidater, så jeg var rigtig glad og stolt ved at være en del af opløbet. 

Juryen har i deres motivation lagt vægt på det store kommercielle ansvar, som jeg har i Tivoli, og at min afdeling er ansvarlig for den samlede gæsterejse/-oplevelse – både digitalt og fysisk. Derudover har marketing beviseligt haft en betydelig indvirkning på både top- og bundlinje.

Jeg har, sammen med mit dygtige hold, bidraget til Tivolis digitale transformation, og så er jeg trådt ind i Tivolis direktion, som senior vice president for salg og marketing i Tivoli, der samtidig har leveret de bedste resultater i Tivolis historie.

Hvad er du mest stolt over arbejdsmæssigt det seneste år?
Jeg er mest stolt af, at vi har omlagt det traditionelle årskort til en digital abonnementsmodel, der ikke udløber ved årsskiftet, men tager udgangspunkt i købstidspunktet.

Det traditionelle årskort fulgte kalenderåret og udløb dermed ved årets udgang – uanset, hvornår det var købt. Men i takt med, at Tivoli har udviklet sig til en helårsforretning, har det været naturligt at årskortet fulgte med.

Med det nye Tivolikort har vi fået løftet Tivolikortomsætningen med 20 % efter de første 12 måneder.

Derudover er jeg stolt af, at salg og marketing, sammen med IT-afdelingen, driver den digitale rejse, som Tivoli fortsat er på, hvor vi i 2019 blandt andet har øget omsætningen i Tivolis app med mere end 920 % i forhold til 2018.

Og sidst, men ikke mindst er jeg stolt af, at salg og marketing har Tivolis højeste gennemsnitlige medarbejdertilfredshed og har kunnet tiltrække og fastholde mange rigtigt dygtige medarbejdere. Det er i høj grad medarbejdernes store engagement og dedikation, der er årsagen til de mange flotte resultater i Tivoli.

Hvordan er man en god CMO i dag?
En god CMO har fokus på hele værdikæden og på at drive forretningsudvikling. Man skal have et holistisk syn på forretningen og forstå at være kundens ambassadør samtidig med, at man skaber forretningsmæssige resultater.

Man skal kunne aflæse tidens trends og tendenser og forstå at omsætte dem til konkrete handlinger, der udvikler forretningen. Og så skal man kunne omsætte big data til smart data, som kan sikre ”actionable insights” og bringe forretningen fremad.

Det er vigtigt, at man kan sætte det rigtige hold, så man har de rigtige kompetencer ombord, der kan bidrage til at skabe den ønskede udvikling.

Hvordan er det kommet til udtryk i dit arbejde hos Tivoli?
Det er blandt andet kommet til udtryk ved, at vi i Tivoli har samlet salg, marketing, kommercielle partnerskaber og gæsteservice i samme afdeling, så vi kan sikre en helstøbt gæsteoplevelse på tværs af forskellige kanaler.

Gennem data og nye indsigter kan salg og marketing være med til at sætte agendaen i Tivoli ved at identificere relevante indsatsområder, der bidrager positivt til Tivolis udvikling og gæsternes tilfredshed.

Hvilke visioner har du for Tivoli i 2020?
Jeg har store ambitioner på både min afdelings og Tivolis vegne. Igennem de sidste par år har vi skabt de bedste resultater i Tivolis 176-årige historie, og jeg håber, at vi også i 2020 kan sætte nye standarder for både gæstetilfredshed og de økonomiske resultater.

Vi skal fortsætte den digitale transformation og skabe nye betagende og engagerende oplevelser for vores gæster.

Tivolis motto er ”Altid som aldrig før” – og det forpligter. Derfor er vi også allerede i fuld gang med en række nye og spændende tiltag, som vi glæder os til at byde vores gæster velkommen til.

Michala Svanes CV:

2019-: Senior vice president sales & marketing
2017-2019: Vice president sales & marketing
2016-2017: Marketing director i Tivoli
2013-2016: Marketing- og kommunikationschef i HK
2011-2013: Chef for medlemskommunikation og markedsføring i HK
2004-2011: Kommunikationscherf i PenSam
2000-2004: e-Marketing manager hos Danica Pension