Midt i en digital tid: Ny bog slår et slag for de fysiske butikker

peng

E-handel og smartphones er ikke den fysiske butiks undergang, men dens mulighed for en renæssance. Det understreger forfatterne til en ny bog.

For nylig blev der på Bureaubiz slået et slag for de fysiske butikker, der de senere år er blevet forsømt til fordel for e-handlen.

Slaget blev slået af et bureau, der rådgiver om butiksindretning, så måske var det ikke så overraskende. Men nu får de så opbakning af en ny bog ’Retail-Renæssance 2.0’.

“Den digitale udvikling med e-handel, smartphones og hyperforbundne forbrugere er ikke den fysiske butiks undergang  – tværtimod har den alle muligheder for en renæssance, men det kræver et skarpt fokus på oplevelser og omnichannel”, siger forbruger- og detailhandelsekspert Mai Thomsen, som sammen med kollegaen Mette Skovgaard Frich er forfatter til den nye bog.

Spørger man forbrugerne om, hvordan og hvor de bedst kan lide at shoppe, fremhæves de fysiske butikker som en uundværlig salgskanal. Men samtidig synes mange, at oplevelsen i de fysiske butikker kan blive meget bedre.

At den fysiske butik er det vigtigste kontaktpunkt til kunderne betyder dog ikke, at man bare skal åbne en masse forretninger – måske skal man have færre kvm end i dag.

“Det handler om, at genopdage den fysiske butiks styrker som sanselighed og social interaktion, men også om at gentænke, hvad detailhandel kan være”, siger Mette Skovgaard Frich og peger på, hvordan mange butikker har succes med at invitere traditionelle servicefag som barberer, værksteder, fotografer og sågar sundhedspersonale indenfor.

Hun tilføjer:

“Shopping i den fysiske verden er en værdsat fritidsaktivitet for mange forbrugere – en kilde til hygge, underholdning og inspiration, og dét skal man spille på i sit koncept.”

Forfatterne er ikke så langt fremme som dem, der mener, at den fysiske butik skal tænkes som et ‘retail theatre’ for, at den kan levere den slags underholdningsdimensioner, forbrugerne ikke får online.

Men at udviklingen også går i de fysiske butikkers retning, understreges af, at et stigende antal e-butikker åbner forskellige fysiske formater.

“Butikker styrker forretningsmodellen. Vinderne i fremtidens detailhandel bliver hverken online eller offline, men dem, der forstår at få kanaler og kontaktpunkter til at spille sammen og på den måde skabe synergi på tværs”, siger Mai Thomsen.

Kunderne shopper et brand og ikke en kanal, og derfor er de uforstående over for, når servicer og tiltag ikke gælder på tværs af en kædes fysiske butikker og e-butik.

“Kunderne er dybest set ligeglade med kanaler, og derfor er du som retailer også nødt til at være det”, siger Mai Thomsen.