Min første reklame: Eva Ebbensgaard

Victoria Dahl Understrup,
Redaktionsassistent på Bureaubiz

I 2017 vandt Eva Ebbensgaard Eurobest. I dag er hun art director hos Robert Boisen & Likeminded og ser tilbage på sin første reklame i branchen.

Som nyudklækket og færdiguddannet kreativ kommunikatør arbejdede Eva Ebbensgaard hos Konstellation og Republica, hvor hun kom i gang med noget, der kan siges at være hendes første reklame.

Til Bureaubiz fortæller Eva: ”Min første reklame var faktisk ikke en rigtig reklame. Det var et koncept for noget så (u)sexet som Hundige Storcenter. Det var hverken en prisbasker eller et kreativt mesterværk, men til gengæld var det den første pitch, jeg har været med til at vinde… og så var det også første gang, jeg nogensinde havde været i Hundige.”


Et udsnit af det, som Eva var med til at udvikle for Hundige Storcenter. Konceptet var ”Enjoy the new xxx”, hvor der på x’ernes plads kunne stå alt fra cinema og stores til food og meals.

Eva uddyber: ”Så min første reklame var altså ikke en reklame, men en platform, som skulle rebrande Hundige Storcenter som noget nyt – både nye butikker og nye oplevelser.”

 Hvad synes du om reklamen dengang?  

”Jeg synes bestemt ikke, at det er et kreativt mesterværk, men jeg synes, at det var fedt at være med inde over den strategiske proces og skabe en platform, som man kunne spille bold op ad. Og så mener jeg, at det var første gang, at jeg præsenterede foran mange mennesker på samme tid. Måske husker jeg forkert, men jeg husker det, som om de var 9-10 mennesker fra kundesiden, og jeg var 23 år gammel. Så det var en fed oplevelse.”

Eva nåede aldrig at være med til at eksekvere konceptet, fordi hun kort tid efter skiftede job til DDB [nu Nord DDB, red.]. Her lavede hun, hvad hun kunne kalde sin første vaskeægte reklame, nemlig en række korte reklamer for Cocio.

Eva fortæller selv: ”Jeg tror, at de her var de første, jeg rigtig lavede. 15 sek. tag-ons fra Cocio, som var mega-lol.”  

Blev Hundige Storcenter eller Cocio din adgangsbillet ind i branchen?  

”Hverken Hundige Storcenter eller Cocio blev en adgangsbillet til noget som helst. Men til gengæld lærte jeg at stå foran mange mennesker og pitche et koncept i en tidlig alder. Det har jeg taget med mig videre i min karriere.”

Men hvis ikke de gjorde udslaget, hvad gjorde så? 

”Det er de færreste, der laver den første reklame og derefter scorer de helt store jobs. Jeg tror bestemt ikke, at jeg har fået nogen jobtilbud på grund af Cocio. Men alt jeg har lavet, inklusive Hundige Storcenter og Cocio, har givet mig erfaring og skubbet mig i den rigtige retning.”

Det er en sammensætning af mange ting, der har været Evas adgangsbillet ind i branchen. Hun uddyber: “På Robert/Boisen plejer vi at sige, at knofedt alle dage slår talent. Og jeg har aldrig været bleg for at smøre ærmerne op, når det gælder mit arbejde.” 

Eva peger dog på én konkret ting, der måske har givet hende et ekstra skub i den rigtige retning: “Mads Schmidt og jeg vandt Eurobest i 2017 med projektet “Let’s put ‘Fair’ into Fairy Tales,” fortæller Eva. Intentionen var at ændre på vores kønsforestillinger ved at omdefinere kønsrollerne i kendte eventyr. De viste den fremtidige generation, at det er ok at være sensitiv som mand og stærk som kvinde. 

Det er efterhånden blevet et fast koncept for Robert/Boisen at ansætte de kandidater, der vinder Eurobest. I 2016 var det Klara Vilshammer og Christoffer Boas. I 2017 var det Eva Ebbensgaard og Mads Schmidt. I 2018 var det Thomas Jørgensen Parastatidis og Magnus Mynderup-Bjørnshave. 

Til sidst spurgte vi Eva, om der var en reklame eller case, hun var særlig stolt af og ønskede at fremhæve, hvortil hun nævnte to.

Irma – Restaurant 1:1  
”For at lancere Irmas nye, lækre to go-retter til én person åbnede vi en restaurant, hvor der kun var plads til én person. Det var et sindssygt sjovt og intenst projekt, hvor vi virkelig var hands-on hele vejen igennem.”

 

Sydbank – Fra Marken til Parken 
”Et større initiativ, hvor Sydbank brugte deres pokalsponsorat til at bringe de lokale spillere frem i rampelyset. I samarbejde men den danske startup VEO formåede vi at filme, klippe og broadcaste 450 lokale kampe rundt om i Danmark, så de lokale spillere endelig kunne få lov til at føle sig som stjerner.”

 

Det bliver spændende, hvad vi kan forvente af Eva i fremtiden.