Martin Nørgaard Furze var 22 år “og bestemt ikke erfaren,” fortæller han, da Pharfar og Natasja kontaktede ham og pegede på ham til Sony Music og Playground Records. De ville have ham til at udvikle designet til Natasjas plade.
På daværende tidspunkt var Martin kun i starten af sin uddannelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Og han havde kun lavet nogle småting i photoshop for en ven, som Pharfar og Natasja tilfældigt var faldet over.
Martin tog til Sony Music for at mødes med chefen. “Da jeg dukkede op, tror jeg, alle var noget overraskede. De havde regnet med en, der var ældre og mere etableret. Jeg husker, at jeg løj mig et par år ældre. For jeg var omkring 21 eller 22 og bestemt ikke erfaren. Jeg ved stadig ikke, om de købte den, men de endte i hvert fald med at tage chancen,” fortæller Martin.
Han afleverede en skitse, som de godkendte. Og med dét var projektet skudt i gang. De tog på photoshoot, og Martin fik sin første opgave: Han skulle udvælge et skud og lave designet, alt imens Natasja tog på ferie til Jamaica.
Martin fortæller: “Jeg sidder derhjemme. Seks dage efter photoshootet. Jeg er igang med at udvælge billeder, da den forfærdelige nyhed kommer: Natasja er omkommet i en bilulykke.”
Han fortsætter: “Natasja havde været meget ind overalt i starten, men pludselig stod jeg med ansvaret.” Martin skulle omsætte hendes vision og ord til noget, sangerinden kunne stå inde for – uden hun var der. “Det var et kæmpe ansvar – især som ung,” fortæller Martin.
Her er coveret, som Martin designede til Natasjas album “I Danmark er jeg født”.
En ilddåb til Martin på alle måder
“Der var lige pludselig mange følelser på spil – fra alle involverede,” fortæller Martin. Han skulle ikke længere bare lave et hvilket som helst album, men et posthumt album, som skulle ære den afdøde sangerinde.
“Midt i alles sorg stod jeg helt alene. Jeg skulle styre alt fra shoot til design og færdiggørelse,” fortæller Martin.
Bagsiden til Natasjas album “I Danmark er jeg født”.
Det var virkelig vigtigt for Martin at lave noget iøjnefaldende og repræsentativt; noget, der passede til Natasja. Og det må man sige, at han lykkedes med. Pladen endte med at få 6x platin og blev indstillet til en Danish Music Award for bedste cover/Art Direction, som den ovenikøbet vandt.
“Der stod jeg så på scenen til DMA og modtog en pris for noget, som jeg havde lavet, og som nu var blevet en del af historien. Det var meget stort, og jeg glemmer det aldrig,” fortæller Martin til Bureaubiz.
Hvad ville du gøre anderledes, hvis du skulle lave reklamen i dag?
“Altså i dag har jeg fået så meget mere erfaring, så jeg ville selvfølgelig gribe det lidt mere professionelt an. Men når det er sagt, så er jeg stadig meget stolt af resultatet. Og jeg vidste jo ikke, at det album ville få så stor betydning på alle måder, da jeg gik i gang. Jeg har svært ved at ville lave noget om udover det, som skete selvfølgelig,” fortæller Martin.
Blev Natasja-coveret din adgangsbillet ind i branchen?
“Nej, desværre. Men jeg blev faktisk tilbudt et kontor hos pladeselskabet, så jeg kunne lave en masse covers, men sagde – måske dumt nok – nej tak, da jeg ville fokusere fuldt ud på skolen og idégenerering,” fortæller Martin.
I arbejdet med albumcoveret var Martin kommet bagud i skolen og følte sig nødsaget til at holde fokus der.
“Efter skolen endte jeg med at lave en jobansøgning, som kunne vise mit portfolio på en kreativ vis. Det gjorde jeg med No Sleep The Wake Up Call,” uddyber Martin. Og det kan man vel godt sige blev Martins adgangsbillet ind i branchen.
“Jobansøgningen endte – meget overraskende – med at gå verden rundt på diverse blogs. Den åbnede døren til bureauerne og blev en form for adgangsbillet til branchen.”
I dag er Martin Nørgaard Furze kreativ direktør i Goodvertising! Agency sammen med Thomas Kolster, og instruktør hos Storyroom. På Goodvertising! Agency sidder han i skrivende stund og arbejder med en international kunde på en case, som han og Thomas har arbejdet på i halvandet år.
“Det bliver forhåbentlig det hele værd lige om lidt,” fortæller Martin – men uddyber, at han selvfølgelig vil pege på Voiceless Women som det arbejde, han er mest stolt af netop nu.
“Med Voiceless Women havde jeg hele tiden en fornemmelse af kampagnen, mens den formede sig, og kunne straks rette ind, hvis noget haltede. Jeg havde tilmed fornøjelsen af at arbejde med et kæmpe hold af talentfulde og passionerede mennesker. Vi er stadig lige så glade hver gang, den dukker op i awardsammenhænge,” fortæller Martin.
Fra Natasjas cover til Voiceless Women – og en hel masse derimellem. Det bliver spændende for branchen, hvad det næste bliver for Martin Nørgaard Furze.