Min første reklame: Jesper Isholm

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Nordlids kreative direktør kigger tilbage på sin første reklame, som han lavede uopfordret for Tjæreborg Rejser som 13-årig. Samt den første reklame han lavede, da han gik på Kreativ Basis.

Jesper Isholm blev for nylig kreativ direktør på Nordlid  og har fået opgaven at få bureauet op blandt de allerbedste bureauer på den kreative front.

Men han har også været ny i branchen en gang og faktisk lavede han sin første reklame helt uopfordret allerede da han var dreng. Den og hans første ‘rigtige’ reklame fortæller han om her:

Min allerførste reklame, og så min næstførste.
Som lille var jeg altid glad for at tegne og brugte timer på det. Og gerne sammen med en af mine gode venner, Kristian, som var en af mine yndlings tegnebuddies. Vi var ret sikre på, at vi skulle være reklametegnere, som vi havde hørt at man kunne blive. Tænk at kunne leve af at tegne!

Vi tegnede som sindssyge og stod ofte foran den lokale tankstation og forsøgte at sælge vores små mesterværker, så vi kunne købe Jenka og Shake tyggegummier for. Af og til lykkes det faktisk.

En dag besluttede jeg mig for at give den et seriøst skud med at blive reklametegner. Så jeg tegnede en reklame og Kristian skrev et slogan. ‘Kunden’ var Tjæreborg Rejser – som en af os vistnok havde set en reklame for i en avis. Tegningen er desværre gået tabt, men min kære mor fandt det tilhørende pitch i gemmerne.

Tegningen forestillede en flot strandkant med muslingeskaller, bølger og masser af sol. Og vi havde endda opfundet et playoff, som vistnok var ‘Tjæreborg – en rejse værd’.

Tegningen blev omhyggeligt farvelagt og pakket sammen med min lille ydmyge pitch og sendt afsted med postmanden. Og så gik de næste måneder med at krydse fingre for at min første reklame gik igennem. Jeg måtte da få lidt credit for initiativet!

Der skete intet. Og jeg glemte alt om det.

Men pludselig en dag dukkede der en stor pakke op med posten. Fra Tjæreborg mindsandten!

Jeg åbnede pakken, spændt som en flitsbue, men måtte fra det medfølgende brev (som jeg desværre heller ikke har længere) desværre konstatere, at de allerede havde et reklamebureau. Men at de var enormt glade for min tegning. Og de kvitterede således med noget, der må have været verdens største strandhåndklæde i lækker frotté og med stort Tjæreborg logo. Så det gjorde mig da stolt alligevel. Og håndklædet fulgte mig mange år efter – det var jo trods alt en form for løn for mit første reklamejob!

Sjovt nok endte jeg via et senere job hos BBDO med at arbejde for dem alligevel, hvor det jo var en sjov historie.

Det var jo min allerførste reklame.

Min næstførste – men velsagtens første rigtige reklame – var en skoleopgave på Kreativ Basis, hvor min arbejdsgruppe havde fået til opgave at relancere Kung-Fu isen, som Frisko dengang havde taget af menukortet. Men da hele Danmark gik amok over, at den var væk, havde de besluttet af den skulle tilbage i sortimentet.

En sen nattetime efter skole et sted i Nyhavn kom vi så på den sjove idé at give den elskede Filur-is et blåt øje og skrive “Kung-Fu is back”. Det gav os gode karakterer, og kunden ville gerne bruge den. Og det endte så med, at jeg og mine gruppekammerater faktisk vandt vores første guldkorn i guld – for det der startede med en skoleopgave.