Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Hjerteforeningen valgte sidste år nyt bureau i en konkurrence. Nu stopper samarbejdet, og TV 2 spiller en rolle - selvom årsagen ikke står helt klart.

Et nyt eksempel på TV 2’s indtog på bureauernes marked er dukket op efter, at Bureaubiz fortalte historien om, at tv-mastodonten i en konkurrence havde vundet opgaven med at skabe en ny større kampagne for Lalandia.

Det drejer sig om det blot et år gamle samarbejde mellem Aros Kommunikation og Hjerteforeningen, og selvom billedet er mere mudret end Lalandia-eksemplet, så synes der ingen tvivl om, at TV 2 spiller en rolle i afbrydelsen af samarbejdet.

Aros vandt for et år siden Hjerteforeningen i konkurrence med tre andre bureauer, og opgaven lød på en rebranding i forbindelse med foreningens 50 års jubilæum i år. Desuden vandt bureauet arbejdet med en fem-årig hjerteredder-kampagne.

Nu siger kommunikations-chef Niels Adler, at man har sat et foreløbigt punktum i samarbejdet, og her spiller et fælles projekt med TV 2 om et indsamlings-show en rolle.

Ifølge rygter var det en ide, der optrådte hos flere bureauer i konkurrencen, men Niels Adler siger, at det er foreningens egen ide, der eksisterede allerede før konkurrencen.

Ifølge ham er det markedsføringen omkring dette show, der har medvirket til at stoppe samarbejdet med Aros.

“Vi har vurderet, at der skal skabes et fælles udtryk, og det er det, TV 2 arbejder med. Det er et fælles projekt, og derfor er der ingen penge mellem os på dette felt,” siger Niels Adler.

Til gengæld står det mere uklart, hvad TV 2’s rolle bliver i forhold til de af Hjerteforeningens aktiviteter, der ikke er en direkte promotion af showet.

“Ønsket er at få skabt et fælles udtryk, og hvad angår en række tilknyttede aktiviteter er der nogle drøftelser, men der er ingen ting besluttet,” siger Niels Adler.

Omkring rebrandingen siger han, at der er sat punktum for arbejdet. I år bliver sloganet “50 år på rette sted” og efter 2012 “Hjerteforeningen på rette sted”. En større tv-kampagne er skåret væk på grund af budgetnedskæringer.

Den Aros-udviklede kampagne “Gør noget for hjertet” genbruges i videst muligt omfang med logo, annoncer og flashmobs.

Samlet mener Hjerteforeningen ikke mere at have brug for et husbureau.

“Vi genbruger de fleste af elementerne og har som sådan ikke brug for et “husbureau” pt. Vi har dialog med TV2 Promotion om at udvikle et fælles udtryk for kampagnen “Gør noget for hjertet” og TV 2 Charlies hjertegalla,” siger Niels Adler og tilføjer:

“I vores anden kampagne “Elsk Hjertet” fortsætter vi med Sunrise.”

Hos Aros er adm. dir. Jens Hansen først og fremmest forundret over TV 2.

“Hjerteforeningen skal søge at få mest muligt ud af deres penge, og hvis andre end os kan hjælpe dem bedre med det, så har jeg fuld respekt for det. Men at TV 2 kan spille en rolle i dette, undrer mig, og det betyder, at vi skal til at se anderledes på samarbejdet med tv-stationen,” siger Jens Hansen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club