Af Peter Engholm 25@mail.dk

Tidernes ugunst var ikke til at have innovation og bløde værdier fast placeret i toppen i Mindshare. Strategisk direktør Sanne Olsen vil dog fortsat have en tilknytning til bureauet.

Da Sanne Olsen blev ansat som strategisk direktør i Mindshare, under forretningsområdet Mindshare Business Planning & Innovation, var ambitionen “at kombinere de hårde facts med en blødere viden og indsigt”, som adm. direktør Martin Rasmussen udtalte ved den lejlighed.

Virksomhedernes problemstillinger løses ikke et traditionelt media-setup, men kræver kompetencer, der kan tænke ud af boksen, lød argumentet fra Sanne Olsen.

Men det var for præcis to år siden, og dermed før snoren blev klippet over og krisen erklæret for åben. Nu har Martin Rasmussen og Mindshare måttet sige farvel til Sanne Olsen – men ikke fordi de oprindelige ambitioner ikke blev indfriet, eller at argumentet ikke holdt.

Men tiden har bare ikke – endnu – været til innovationen og de blødere værdier på mediabureauet.

“Det eneste, der har ændret sig siden dengang, er den økonomiske virkelighed. Når aktivitetsniveauet falder, så må man kigge på omkostningerne – ikke kun i bunden, men også i toppen. Og derfor må vi sige farvel til Sanne Olsen, og det er synd og skam, for hele begrebet brugerdreven innovation er mere relevant end nogensinde,” siger Martin Rasmussen.

Sanne Olsens kompetencer siger man dog nødig farvel til, så hun vil fortsat være tilknyttet bureauet som konsulent.

Selv siger Sanne Olsen om sin afgang: 

“Der har også fra international side været en øget fokus på strategidelen. Med koncernens business planning har man haft ambitioner om at ville konkurrere med managementfirmaer. Men det har været op ad bakke, her efter krisen, og den problemstilling er ikke kun dansk, men opleves også i resten af Europa og USA,” siger Sanne Olsen.

Hun mener, at krisen egentlig burde tvinge virksomhederne til nytænkning, men ikke desto mindre agerer de traditionelt i forhold til, hvad de søger hos deres samarbejdspartnere:

“Udgangspunktet bør være, hvad forbrugerne vil have – altså strategisk, innovativ forretningsudvikling. Men kunderne tænker sikkerhedsbetonet og traditionelt og søger TRP og value for money hos mediabureauerne, og ikke strategisk rådgivning. Det kræver en kulturforandring – ikke kun på mediabureauerne, men også hos kunderne,” siger Sanne Olsen, der i den kommende tid overvejer, om hun vil vende tilbage til tilværelsen som selvstændig konsulent eller ansættes igen – hun var tidligere været på bl.a. Advance og Euro RSCG.

Kommentarer

  1. Ærgerligt for dig Sanne, men hvor har du dog ret i dine betragtninger om manglen på nytænkning i krisetider. Lykke til!

  2. Nu er den ekspertise, der findes på reklamebureauer, måske heller ikke lige den, der er allermest brug for, når det for virksomhederne handler mest om at navigere sig igennem en krise.

    Behovet for assistance til guidance og innovation kræver viden og kunnen, der skal hentes andre steder. Der er meget, reklamebureauer er gode til, men kompetencerne rækker ganske enkelt ikke til disse typer opgaver.

  3. Flere virksomheder omstrukturerer i disse dage deres organisation og lægger innovationsansvaret ind under marketingafdelingen. Og hvis man er enig i præmissen, at markedsrettet innovation skal tage udgangspunkt i forbrugerne, giver det mening at tale med folk der har indsigt netop her. Innovation bør være en indsigtsbaseret, men også styret proces, og ikke blot vildfaren kreativitet. Så Per du har ret i, at der skal hentes viden og kunnen andre steder end i reklamebranchen. Men det er efter min mening ikke et spørgsmål om enten/eller. Der sidder immervæk en masse dygtige mennesker, som tænker forbrugere hver dag, både på reklame- og mediebureauer.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club