Minimalistisk Mantra tjener flere penge

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Fire mindre bureauers regnskaber rummer både fremgang og tilbagegang – samt succes med en ny strategi.

Mantra rystede sidste år posen og lagde en ny strategi, der handlede om at blive mindre – og netværks-orienteret.

At bureauet i det seneste regnskabsår er blevet mindre på bruttoavancen er således ikke nogen stor overraskelse. Til gengæld kan ejerne af bureauet glæde sig over forbedrede nøgletal og ikke mindst – et underskud, der er blevet til et overskud.

“Vores aktivitet er reelt større, end regnskabet viser, fordi en del af den nu ligger i eksternt varekøb som ikke vises i regnskabet. Vi ser først og fremmest regnskabet som en bekræftelse af, at det var rigtigt, det vi gjorde. Vores koncept fungerer og vi tjener penge,” siger adm. dir. Hans Henrik Goth.

Hos et andet bureau, Montdor, glæder man sig over fremgang i bruttoavancen, mens bundlinjen gik lidt tilbage.

“Vi startede året med at tilføre senior kompetencer og gennemsyrede virksomheden med vores værdisæt, således at vores det ikke bare er ord, men også bliver ført ud gennem årene i virksomheden,” siger adm. dir. Dion Guldbjerg, der er godt tilfreds med året.

“Vi slog både igennem, som kreativt bureau og formåede at fastholde vores dynamik i forhold til at tilpasse os vores kunders behov og økonomi. Samtidig var det også året, hvor vi implementerede vores nye kurs structured fun.  Altså, lav noget anderledes og noget som vækker opsigt, men gør det ordentligt og gennemført.”

Montdor fik bl.a. opmærksomhed gennem at overtage driften af Tulips burgerbar på Skanderborg-festivalen.

Over for fremgangen i Mont Dor nøjedes det randrusianske Bureau Frydensberg med et år på niveau med det foregående – både på aktivitet og bundlinje. Bureauet kan således glæde sig over en særdeles solid overskudsgrad.

På den mere negative side måtte det lille Lysholm Reklamebureau notere et solidt fald i bruttoavancen og på bundlinjen. Bureauet kan dog glæde sig over fortsat at have en ganske fornuftig overskudsgrad.

Nøgletal for Mantra

  • Bruttoavance 5,5 mio. kr. -32,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 900.000 kr. +61,2 pct.
  • Lønandel 58,5 (90,1)
  • Resultat af primær drift +0,695 mio. kr. (-0,903 mio. året før)

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Montdor

  • Bruttoavance 13,2 mio. kr. +10,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 694.737 kr. -12,4 pct.
  • Lønandel 65,7 (61,2)
  • Resultat af primær drift +1,442 mio. kr. -15,8 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Bureau Frydensberg

  • Bruttoavance 11,6 mio. kr. 0,0 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 966.667 kr. 0,0 pct.
  • Lønandel 60,1 (60,6)
  • Resultat af primær drift +2,265 mio. kr. -0,7 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Lysholm Reklamebureau

  • Bruttoavance 4,5 mio. kr. -30,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 750.000 kr. -19,2 pct.
  • Lønandel 58,4 (56,9)
  • Resultat af primær drift +0,634 mio. kr. -49,1 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz