Af Peter Engholm 25@mail.dk

Umiddelbart handler det om et nyt site til Økonomi- og Indenrigsministeriet, men der er en vision om at kunne brede løsningen ud i hele statens område, og derfor er perspektiverne store - også for bureaubranchen.

For få måneder siden skrottede Statens Indkøb den vel nok største bureaukonkurrence herhjemme: Udvikling og vedligeholdelse af alle statens hjemmesider med en ramme på 400 mio. kr. Aflysningen blev begrundet med, at der var behov for fleksibilitet i ydelserne, der i øvrigt viste sig “vanskelige at standardisere i en rammekontrakt”.

I mellemtiden har et ministerium taget hul på et projekt, der lægger op til en langt billigere og langt mere enkel løsning, der i sig selv ikke har noget med udbud at gøre, men som kan få vidtrækkende konsekvenser for bl.a. bureauer, der leverer – eller har planer om at levere – webløsninger til staten.

Økonomi- og indenrigsministeriet har netop ansat Rasmus Rudolf som specialkonsulent, og den tidligere director of technical business development på digital- og designbureauet 1508 har fået til opgave at udvikle et site til ministeriet – vel at mærke et site, der kan bruges som basis for andre offentlige sites.

“Tanken er at give offentlige sites et løft. Kvaliteten halter mange steder: Sites kan være teknisk svært tilgængelige, navigationen er mærkelig, de er ikke mobil-optimerede osv. Dér, hvor der er gode sites, har man brugt tiden på at udvikle noget ordentligt, men så har det også kostet penge,” siger Rasmus Rudolf og konkluderer:

“Typisk bliver pengene brugt på basisleverancer. Og pengene løber tør, før man når meget videre.”

Med sin mangeårige erfaring fra den anden side af bordet beskriver han processen således:

“En offentlig instans ønsker en hjemmeside. For at realisere dette er der annonceringspligt, udbudsarbejde, kravspecifikation og herefter en lang udviklingsproces … og til sidst, når sitet har været igennem bureau-møllen, minder sitet ofte om 90 pct. af de andre sites,” siger Rasmus Rudolf.

Og nu skal du så gøre dit til at ensarte statens hjemmesider …

“Jeg vil lave en kombination af et konkret produkt og en proces-anbefaling: “Hvis I gerne vil lave en god hjemmeside, så kan I kigge her og blive inspireret”.

Målet med projektet er ikke at spare penge, men at bruge de eksisterende midler mere begavet.

“Med en basisløsning kan der frigøres ressourcer til mere ambitiøse opgaver, og det er en fordel for både det offentlige, bureauerne og andre leverandører – og ikke mindst for de brugere, der benytter de offentlige sites,” siger Rasmus Rudolf.

Når potentialet er sites til offentlige myndigheder, så klinger målet ambitiøst, men selve den tekniske tilgang er i grunden ganske enkel:

“Vi skal bruge eksisterende teknologi og genbruge de glimrende shortcuts der findes. Vi skal som udgangspunkt tænke generisk, for målet er ikke at skræddersy vores egen løsning, men at se generelt på det,” siger Rasmus Rudolf.

Hvem er “vi” i denne forbindelse?

“Det er ministeriet, hvor vi er en projektgruppe, der sammen arbejder om udviklingen. Opgaven, som grundet den økonomiske ramme ikke skal i udbud, bliver annonceret, før der kommer eksterne partnere ind over.

Sitet til Økonomi- og Indenrigsministeriet forventes beta-lanceret i oktober, og sidst på året kan løsningen sandsynligvis bredes ud.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club