MobilePay fra Danske Bank er blevet så stærkt et produkt, at det for noget tid siden kunne trække en forside på Børsen, at dagligvaregiganterne fandt den nye teknologi for langsom og derfor ikke umiddelbart ville bruge den.
Ny lyder der så helt andre toner.
Dansk Supermarked indgår et samarbejde med banken om udvikling af MobilePay til kædens butikker. Det skriver Børsen.
Preben Mejer, direktør for videncentret Innovation Lab siger til Børsen, at dette samarbejde er det første store skridt mod mobilbetaling i butikker og adm.dir. Torben Rune, adm.dir. i it-konsulenthuset Netplan, mener at det er realistisk, at MobilePay kan blive hurtig nok, og at også dankortet startede med at køre for langsomt.
For Danske Bank, der har været igennem mange trakasserier med kampagner og image, afspejler det netop indgåede samarbejde, at banken med mobilbetalingsløsningen har formået at få en fantastisk opmærksomhed både på det private marked og efterfølgende også på btb-markedet.
Ifølge Børsens finansredaktør, Jens Theil, har Danske Bank formået at nå flere alen foran konkurrenterne og kan med betalingsapp’en tiltrække erhvervskunder med noget unikt.
Udviklingen af MobilePay til Dansk Supermarked vil udmønte sig i en konkret løsning inden for to år, siger Danske Banks chef for forretningsudvikling, Kim Fuglsang Kristoffersen, til Børsen:
”Vi har iværksat et fælles projekt med både forretningsfolk og it-folk fra begge sider. Og så skal vi med udgangspunkt i det MobilePay, vi kender fra i dag, se, hvad der er af muligheder.”
Når løsningen er klar, bliver den først testet i Dansk Supermarkeds syv Starbucks-cafëer.
Om det forestående samarbejde siger e-handelsdirektør i Dansk Supermarked, Jørgen Klüwer, til avisen:
”Vi begynder i det små og gør os erfaringer og lytter til kunderne undervejs. Mobilbetaling udvikler sig med lynets hast og på sigt er der ingen tvivl om, at mobiltelefonen bliver central i betalingen både i vores fysiske butikker og online.”
Børsen, p. 6-7.