Modeskabere tænker nyt. Men markedsfører sig gammeldags.

Peter Engholm
25@mail.dk

Brancheorganisation efterlyser innovativ og unkonventionel markedsføring. En pressemeddelelse er – i modsætning til hvad mange tror – ikke nok.

Modeugen er en glimrende platform for mode- og tekstilfirmaerne til at gøre opmærksom på sig selv, men det er ellers ikke i markedsføringen, at man finder de overraskende og enestående løsninger.

Det mener brancheorgansationen Dansk Mode & Textil, der lufter sin kritik i bladet InBusiness, der udgives af Business Danmark.

“Vi ser sjældent noget, der er rigtig innovativt. Kunsten er at markedsføre sig på en smart måde, så man for en lav investering får et stort udbytte. Flere virksomheder i branchen, f.eks. Hummel, er dygtige til PR, men mange andre tror, at det er nok med en pressemeddelelse om, at der er kommet en ny kollektion”, siger Kasper Hilligsøe Eis, der er udviklingsdirektør i Dansk Mode & Textil.

Spillet om markedsandele i mode- og tekstilbranchen afgøres af, om man har et stærkt brand og forstår at få det markedsført. Tendensen er, at virksomhederne sætter færre, men stadig mange penge af til salg og marketing i ind- og udland til eksempelvis annoncer og catwalks. Men der er langt imellem det ukonventionelle.

Et eksempel på nye måder at tænke markedsføring er ifølge Kasper Hilligsøe Eis de såkaldte pop up-shops, hvor der skabes anderledes oplevelser for kunder – og en tættere forbindelse mellem brand og kunde.

Artiklen i InBusiness beskæftiger sig også med sælgerne inden for mode- og tekstilbranchen: Her er de københavnske af slagsen gode til at tænke i marketing og PR, men kunne lære af deres kolleger i Jylland, der er “mestre i det gode købmandskab” – og blive skarpere på kundecentreret salg, hvor forhandleren er i fokus.