Mød DDB’s nye medejer

Peter Engholm,
journalist

Tim Fremmich Andresen er ny partner på Nord DDB CPH. Den kreative direktør – med et lidt anderledes afsæt end de fleste kreative – er blevet medejer oven på flere diskrete gennembrud for bureauet.

Man kan få et godt indblik i Nord DDB, hvis man tager award-brillerne på:

Bureauet er tilbage i Top10 over de mest prisvindende herhjemme. Nord DDB har hverken været helt væk eller langt fra toppen, men det nye er, at der atter føjes kreative priser til en samling, som i en periode har været præget af Rambukken, AEA og senest Effie – altså priser med effekt i ascendanten.

Den primære årsag til bureauets award-comeback er Chillboards for Coors Light, som vandt løver i Cannes og Grand Prix ved Eurobest. Og her det værd at bemærke, at Nord DDB vandt opgaven i en intern, international konkurrence i netværket.

I dét lys er det passende at præsentere den nye partner i Nord DDB CPH; Tim Fremmich Andresen. Han har været på Nord DDB i snart ni år og blev sidste forår forfremmet til creative director efter at have været associate creative director og før det; senior copywriter.

Det ser lineært og klassisk ud, men tekstforfatteren er uddannet fra CBS og kandidat i kreativ ledelse, med hovedopgave i at motivere kreative medarbejdere i den kreative branche.

”Det lå ikke i kortene, at jeg skulle ind i reklamebranchen. Men da jeg var færdig på CBS, ringede min ven Tobias Høgsberg og spurgte, om jeg ikke kunne hjælpe med et strategiprojekt – og pludselig var jeg planner, selv om jeg ikke anede, hvad det var. Og så gjorde Thomas Fabricius mig til kreativ først på Bates og så DDB, og nu er jeg så her.”

Hvordan håndterer du denne bagage?

”Den strategiske baggrund gør, at jeg nok har lidt lettere ved at træde ud af de kreative sko. Så jeg tænker lidt mindre over, hvordan jeg selv ville løse opgaven, og mere på hvordan de ideer, der allerede er på væggen, kan blive bedre – eller om der måske skal tænkes forfra. Det betyder ikke, at jeg er stoppet med at lave ideer. Jeg sørger bare for at gøre det på de rigtige tidspunkter.”

mcdonald's kokke ddb
Effie-vinder i forrige måned: “McDonald’s Homestyle X Gourmetkokke”.

Hvad er det for et bureau, du nu er partner i?

”Tilgangen er den samme som hidtil: At vi ikke laver kreativitet for kreativitetens skyld, og at vi leverer god kreativitet, som virker for kundens forretning. Tag McDonald’s, som har haft kontinuerlig vækst i otte år. De måler på alt og kan se, hvordan deres marketing påvirker omsætningen. Og vi er stolte af Effierne og af Rambukkene, hvor især kokkesamarbejdet har excelleret, ligesom juryen blandt andet kaldte McCafé casen en lektion i kommunikation,” siger Tim Fremmich og tilføjer:

”Det er DDB-arven, som vi aldrig må give køb på.”

Hvad er så årsagen til, at Nord DDB er tilbage i de mere kreative priser?

”Priser har en stor værdi. Ingen tvivl om det. De skaber faglig stolthed, de giver PR, og så er de faktisk med til at bevise noget effekt, som nogle gange kan være svært at aflæse i en post test. Denne indirekte langsigtede effekt for brandet. Så når vi laver koncepter, som ikke måles direkte på effekt, kan en kreativ pris hjælpe med at understrege værdien af dem, fordi en jury jo oftest vil blive overbevist på samme måde som en forbruger.”


Tim Fremmich og Anders Kure (senior art director) på et hustag i Miami under arbejdet med Chillboards for Coors Light.

Ejerkredsen i københavner-kontoret er nu en trio, idet Tim Fremmich slutter sig til CEO Annette Piilgaard og executive creative director Mikkel Jønsson.

Hvorfor bliver du partner?

”Jeg lægger penge i bureauet og hånden på kogepladen, for jeg tror på det kreative potentiale i Nord DDB, på Annette og Mikkel og på alle ressourcerne på bureauet og i Norden. Potentialet ligger også i den ørenlyd og taletid, vi får i Europa og globalt,” siger Tim Fremmich og uddyber:

”Nord DDB er, som navnet antyder, et nordisk selskab. Vi sparrer hele tiden med vores nordiske kolleger, bl.a. taler jeg dagligt med Simon Higby, der også har været kreativ direktør i København og nu er nordic creative director. Vi har også igennem Stockholm adgang til bl.a. inhouse digitalbureau, designbureau og PR bureau, Og altså et ret bredt tilbud og en masse vækstpotentiale. Det gør partnerskabet ret spændende.”

Om mulighederne uden for Norden siger Tim Fremmich:

”Vi pitcher nu ideer på europæisk plan, i DDB-netværket, på lige fod med f.eks. adam&eve i London. Vi er 12-13 kreative, de er 100, og vi har fået placeret flere såkaldte topideer. Her er jeg virkelig stolt af, hvad vores kreative leverer.”

Coors Light er en inspirerende brief og en spændende kunde, men man har hørt en enkel kreativ eller to tale om kedelige briefs og om kunder, der mangler mod …

”Ja, det har man, og jeg er ikke enig med dem. Der findes ikke kedelige briefs – eller jo, det gør der, hvis man helst vil begynde en brief med, hvordan man vinder awards. Men tænk, hvor fedt det er at skabe reelle resultater,” siger Tim Fremmich og tilføjer:

”Jeg har mange gange spurgt især unge kreative: Hvad er fedt at lave? Og en af svarmulighederne bør være ‘noget, som også min mor ser’. Du kan vinde Grand Prix eller guld for noget, som 14 mennesker ser. Og få vist et tv-spot til 2,4 mio. danskere, som får øjnene op for din kunde. Vi skal kunne levere både det stærke kreative håndværk og det uventede og forstå, hvornår hvad giver mening for kunden.”

Særligt, hvis det gøres på en original måde …

”Der er stort set ingen originale ideer tilbage. Så vi tweaker – og arbejder med den stærke indsigt og et kulturelt lag for at give det relevans i øjeblikket. Vi har en cultural strategist ansat, hvilket giver en ekstra dimension, når vi – og kunden – får at vide, at vi har en uge til at rykke på noget, eller at vi alle om to år gør sådan og sådan,” siger Tim Fremmich.

”På den måde bliver vores kunder en del af forbrugernes samtale, som gør kunderne relevante og berømte. Og hvis jeg så tager min gamle CBS-hat på og kigger på tallene, fører det til kampagner, der er fire gange så effektive som non-fame kampagner. Lige meget om det vinder en award eller ej.”

CV – Tim Fremmich Andresen

  • 2023-           Partner, Nord DDB CPH
  • 2022-           Creative director, Nord DDB
  • 2021-2022   Associate creative director, Nord DDB
  • 2014-2021   Senior copywriter, Nord DDB
  • 2013-2014   Copywriter, Bates Y&R
  • 2010-2013   Strategic planner, Bates Y&R