Mød de to unge, der skal etablere Crispin Porter i Danmark

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Crispin Porter er et af verdens hotteste bureaubrands. Det ved man i den danske bureaubranche – men kendskabet er ikke lige så stort på kundesiden. Her ligger en af udfordringerne for det nye danske kontors unge ledelse.

CP+B er et verdenskendt bureau-brand – blandt bureauer. Det forholder sig anderledes på kundesiden i Danmark, så når nu to unge bureaufolk skal i gang med at etablere et af verdens hotteste bureaubrands på det danske marked, så ligger der en stor udfordring i at fortælle virksomhederne, hvad bureauet står for.

Til at begynde med kan Mathias Birkvad og Kristoffer Gandsager fortælle, hvem de selv er. Eller hvad? For selv om de kun lige har taget hul på bureauet – på lånte pladser hos Molamil i St. Kongensgade i København, indtil egne lokaler på Christianshavn er klar – så har de tydeligvis mere erfaring i at præsentere Crispin Porter + Bogusky (CP+B) end at præsentere sig selv. Mathias Birkvad, adm. direktør, gør ikke desto mindre forsøget:

”Jeg er fra handelshøjskolen; klassisk vej fra projektleder til account director. Jeg har beskæftiget mig med den digitale del, og jeg har arbejdet som planner. Og jeg kan se tingene fra både den forretningsmæssige og kommunikative/kreative side af sagen.”

Med til dén historie hører dog en ikke-ubetydelig erfaring i at bygge et bureau op fra bunden, idet Mathias Birkvad var medstifter af Anew i foråret 2010 og med i bureauet halvandet år.

Mathias Birkvads makker i CP+B – og bureauets kreative direktør – behøver måske ikke tilsvarende præsentation, idet Kristoffer Gandsager i udtalt grad har gjort opmærksom på selv: Hans job som senior ADer på CP+B Göteborg kom nemlig i stand via et prisbelønnet ansøgningskoncept

Han var på CP+B i Sverige i to år, og nu begynder han så forfra – i et start-up med alt hvad det indebærer:

”Det her er den mest spændende tid i min karriere. Lige nu og her ville jeg dog allerhelst vise, hvad det er, vi står for, frem for at fortælle det. Men det må i sagens natur vente lidt.”

Crispin Porter søger hen, hvor talentet er

Kristoffer Gandsager er 35 år, Mathias Birkvad er 32. Det er, efter danske forhold, en ung bureauledelse. De er begge partnere i CP+B København – for at både kæden og den danske bureauledelse viser, at man mener det alvorligt.

”CP+B’s tilgang er at være dér, hvor talentet er – typisk talent før erfaring. Derfor ligger bureauerne steder som Boulder, Colorado, eller Göteborg. Vi er blevet vist tillid, og den agter vi at leve op til,” siger Kristoffer Gandsager.

Den relativt lave alder ses også i tilgangen til eksempelvis medier, der ligger et sted mellem gårsdagen og morgendagen.

”Gustav Martner, der er chefen for CP+B i Göteborg og vores bestyrelsesformand, formulerer det ret enkelt: Nogle arbejder stadig med medier, som man gjorde det for 5-10 år siden, andre fokuserer på morgendagens teknik. Og så er der de medier, som folk faktisk bruger i dag. Dem skal vi have fokus på. Hvem siger, at der ikke er kreative muligheder i f.eks. Google Search,” siger Mathias Birkvad og suppleres af Kristoffer Gandsager:

”IMen én ting er medier, noget andet og mere overordnet er selvfølgelig ideen.”

Stor udfordring at gøre navnet kendt hos annoncørerne

At lancere et af verdens mest hotte bureaunavne i Danmark lyder som en let opgave, men er det ikke helt:

”Vi skal fortælle danske virksomheder, hvad CP+B står for. Bureauerne ved det godt, men annoncørerne har det ikke helt på samme måde. At nævne Small Business Saturday og Whopper Freakout er på én gang let og svært, for det er store cases, som vi ikke er i nærheden af endnu – men de repræsenterer ikke desto mindre den tilgang og filosofi, vi selv har om den gode idé og den gode fortælling. Vi skal identificere spændingsfeltet mellem produkt og slutbruger, for det er dér, at energien er.” siger Mathias Birkvad.

Han suppleres af Kristoffer Gandsager:

”Vi vil være slutbrugerens ambassadør. Hvis du tapper ind i dét, som slutbrugeren synes er interessant – ikke hvad virksomheden eller bureauet måtte mene ku’ være det – så bliver det interessant. Vi skal være relevante dér, hvor folk er, og skabe værdi for slutbrugeren – at skabe reklame, der ikke føles som klassisk reklame.”

Med CP+B-navnet i ryggen bliver selvsamme ryg rank, men tilgangen er jordnær:

”Der tales for tiden om begrebet leadbureau. Debatten er interessant, men det er begrebet ikke for os. Vi er ikke specielt fokuseret på at være en bestemt type bureau, men mere interesseret i projekter med potentiale og i at samarbejde med ligesindede kunder og bureauer,” siger Mathias Birkvad.

”Vores mål er ikke at blive store – i første omgang trækker vi især på CP+B Göteborg, hvor jeg jo kender alle – men at lave noget godt arbejde. Vores job er at vinkle virksomhedens historie, så den bliver interessant for slutbrugeren,” siger Kristoffer Gandsager.

Selskabet CP+B er under en måned gammel, og Mathias Birkvad fortæller at man fortsat arbejder på at sætte det rigtige hold til at imødegå de opgaver, der allerede er lagt ud til København.

Blandt andet har man ansat Senior Art Director, Mark Rif Torbensen. Han har de seneste år udmærket sig internationalt med arbejder som blandt ”The Generous Store” for Anthon Berg, der sidste år modtog stor international hæder.